گروه سیاست: این عالم مجاهد از آغاز جنبش مشروطیت از هواداران آن بود. به طوری که پس از اعلام مشروطه، در انتخابات دوره اول مجلس شورای ملی شرکت و رأی اول را در بین علمای تبریز به دست آورد

گروه سیاست: شهید ثقه‌الاسلام از مجاهدان مشروطه بود که در عاشورای ۱۲۹۰خورشیدی در تبریز به دست روس‌ها به دار آویخته شد. جنایتی بی‌سابقه که طی آن عالمی شیعه و مشروطه‌خواه را سربازان وحشی روس در شهر خود، آن هم در روز عاشورا به دار آویختند.

ناگفته نماند که روس‌ها نسبت به ایران جنایات زیادی انجام داده‌اند که کم از جنایات ترکان عثمانی در شهرهای مختلف آذربایجان نبوده است. شاید بتوان مهمترین آن را جدا ساختن بخش‌های شمالی رود ارس از ایران طی دو معاهده ننگین گلستان و ترکمانچای بدانیم؛ سرزمین‌هایی که بخشی از آن بعدها با دسیسه، تبدیل به جمهوری آذربایجان شد. جمهوری هشت میلیونی که هم اینک تحت حاکمیت خاندان علیف تبدیل به محلی برای حضور صهیونیست ها شده است!

اما ثقةالاسلام تبریزی که بود؟

در ۲۹ دی ماه ۱۲۳۹ شمسی میرزا علی‌آقا تبریزی مشهور به ثقةالاسلام، از علمای آذربایجان و یکی از کشته‌شدگان جنبش مشروطیت ایران چشم به جهان گشود. این عالم مجاهد از آغاز جنبش مشروطیت از هواداران آن بود. به طوری که پس از اعلام مشروطه، در انتخابات دوره اول مجلس شورای ملی شرکت و رأی اول را در بین علمای تبریز به دست آورد. اما در نهایت نمایندگی را نپذیرفت.

پس از اولتیماتوم روسیه به ایران و درخواست اخراج شوستر، مردم تبریز به تظاهرات دست زدند. مجاهدین تبریز به هواداری از مردم آماده مقابله با نیروهای روس شدند. با شروع جنگ از سوی روس‌ها، ثقةالاسلام به مخالفت با آن‌ها برخاست و در نامه‌ای از امیر حشمت نیساری رئیس شهربانی تبریز خواست که در برابر روس‌ها مقابله و دفاع کند. با آن که در چند روز نبرد مجاهدان نیروی روس را ضعیف کرده بودند ولی منحل شدن مجلس در تهران و پذیرش اولتیماتوم، ثقةالاسلام را واداشت که از مجاهدین بخواهد که سلاح را بر زمین بگذارند.

پس از اشغال تبریز به دست قشون روس، آنها از ثقةالاسلام خواستند که به کنسولگری روسیه در تبریز بیاید. با آن‌که کنسول عثمانی به او هشدار داده بود، ثقةالاسلام از مخفی شدن و پناهندگی در کنسولگری عثمانی سر باز زد و به کنسول‌گری روسیه رفت. در آن جا از او خواستند که بنویسد که آغازکننده جنگ مجاهدان بوده‌اند ولی ثقةالاسلام از این کار خودداری کرد و گفت روس‌ها جنگ را شروع کرده‌اند. پس از آن او را همراه هفت تن دیگر در روز عاشورای سال ۱۳۳۰ قمری برابر با ۹ دی‌ماه ۱۲۹۰ خورشیدی به‌دار کشیدند. مامور دولتی که مامور دار کشیدن او بود به نام قاسم دماوندی، از این کار امتناع و ماموران روسی او را نیز به جرم همکاری با مجاهدان پای چوبه دار بردند. او اکنون در مقبره الشعرای تبریز دفن است.

  • منبع خبر : آذرپژوه