سابقه سکونت گسترده شیعیان در گرجستان به دوره صفویه برمی گردد. اما این سکونت در شهر تفلیس، سابقه‌ی دیرینه‌ای دارد. گفتنی است که مسلمانان در دوره‌ی عثمان وارد تفلیس شدند و این شهر به عنوان امارت تفلیس شناخته شد و همواره جزء قلمرو اسلامی بود.

گروه جامعه: سابقه سکونت گسترده شیعیان در گرجستان به دوره صفویه برمی گردد. اما این سکونت در شهر تفلیس، سابقه‌ی دیرینه‌ای دارد. گفتنی است که مسلمانان در دوره‌ی عثمان وارد تفلیس شدند و این شهر به عنوان امارت تفلیس شناخته شد و همواره جزء قلمرو اسلامی بود.

یک روایت از امام صادق(ع) هست که ایشان می فرمایند: «ان الهَ اختارَ من جمیعِ البلادِ کوفَهَ وَ قُم و تفلیسَ». ترجمه: خداوند از میان همهِ شهرها، کوفه، قم و تفلیس را برگزید. (منبع: مستدرک، ج۱۰، ص۲۰۵؛ علامه‌مجلسی، بحارالانوار، ج۲۷، ص۲۱۳.)

‌ حدود یک میلیون شیعه در گرجستان زندگی می کنند، که اکثرا اصالت آذری دارند. و عمدتا در شهرهای تفلیس، مارنئولی و گاردابانی، زندگی می کنند و شیعیان در گرجستان حدود ۷۰ مسجد و حسینیه دارند.

شهر مارنئولی‌ ۱۳۰هزار نفر جمعیت دارد و اکثریت مطلق آن‌ را شیعیان تشکیل می دهند و لذا به پایتخت شیعیان گرجستان معروف است‌. مارنئولی، حدود ۷۰ روستای تابعه دارد که اکثریت آنها، مسجد و امام جماعت محلی دارند‌. شهر (گاباردانی) در جنوب گرجستان???????? واقع است و حدود ۴۰.۰۰۰ شیعه در این شهر زندگی می کنند.

مراکز و موسسات شیعیان در گرجستان

۱) مسجد جامع تفلیس که ۴۰۰ سال قدمت دارد و این مسجد ۲ محراب دارد که یکی برای اهل سنت و دیگری برای شیعیان است. که این نماد تقریب و اخوّت بین شیعه و سنی در گرجستان است. اداره اصلی مسجد بر عهده شیعیان است اما با اهل‌سنت تفلیس در تعامل هستند.

۲) موسسه آل البیت(ع) تفلیس که بزرگترین نهاد دینی در گرجستان است و در سال ۱۳۸۰ توسط دفتر آیت‌اله‌ العظمی سیستانی تاسیس شد. این موسسه خدمات بسیار مفیدی برای شیعیان داشته است، مثل: خدمات‌دهی به بیماران نیازمند شیعه، تعمیر و بازسازی مساجد و حسینیه‌ها، برگزاری آیین‌های ماه‌های رمضان، ماه محرم و ایام فاطمیه و اعزام مبلّغ، انتشار مجله «مجتبی» برای کودکان به ترکی آذری و گرجی و انتشار و توزیع کتاب های دینی

۳) مسجد ۲۰۰ساله‌ی امیرالمومنین(ع) در شهر مارنئولی

۴) مسجد اهل‌بیت(ع) در منطقه سوغانلو تفلیس که به همت مرجع تقلید عراق، آیت‌اله سیدسعید حکیم، ساخته شد. 

۵) مسجد مراغه‌ای ها در شهر گاباردانی که توسط تاجران مراغه ای در قبل انقلاب ایران ساخته شده است.

۶) مسجد امام حسین(ع) در مارنئولی که حدود ۱۵۰ سال قدمت دارد اما در دوران دولت خبیث کمونیستی، تخریب شد. و در سال ۱۳۹۵، توسط دفتر آیت‌اله سیستانی، بازسازی شد.

۷) مؤسسه خیریه ایمان در تفلیس که در زمینه آموزش‌های غیر حضوری اسلامی فعالیت می‌کند.

۸) مؤسسه حکمت اهل بیت(ع) (مؤسسه الحکمه) در گاردابانی وابسته به دفتر آیت اله سید سعید حکیم

۹) جمعیت الزهراء(س) در شهر گاردابانی برای فعالیت‌های زنان مسلمان

۱۰) مؤسسه اهل بیت(ع)

  • منبع خبر : آذرپژوه