منابع خبری ترکیه اعلام کردند که ۸۸.۴۸ درصد از مردم در انتخابات شرکت کردند که رکورد بالاترین میزان مشارکت در تاریخ انتخابات این کشور را به ثبت رساند. اما آیا این انتخابات نمادی از یک دموکراسی کامل را به نمایش گذاشته است؟

گروه سیاست: روز یک‌شنبه (۱۴ می / ۲۴ اردیبهشت) بیست ‌و هشتمین دوره‌ی انتخابات پارلمانی و سیزدهمین دوره‌ی انتخابات ریاست جمهوری ترکیه در ۸۱ استان این کشور برگزار شد. در این انتخابات ۳۶ حزب سیاسی و سه ائتلاف اصلی «جمهور»، «ملت» و «کار و آزادی» بر سر تصاحب ۶۰۰ کرسی پارلمان رقابت کردند. رقابت اصلی برای تصدی بر کرسی ریاست جمهوری میان رجب طیب اردوغان نامزد ائتلاف جمهور و کمال قلیچدار اوغلو، نماینده ائتلاف ملت بود، که در نهایت کار به دور دوم کشیده شد.

منابع خبری ترکیه به نقل از شورای عالی انتخابات این کشور اعلام کردند که در جریان انتخابات همزمان ریاست جمهوری و پارلمانی، ترکیه شاهد مشارکت ۸۸.۴۸ درصدی مردم بود که رکورد بالاترین میزان مشارکت در تاریخ انتخابات این کشور را به ثبت رساند. اما آیا این انتخابات نمادی از یک دموکراسی کامل را به نمایش گذاشته است؟

شکست اردوغان در انتخابات می‌تواند به محاکمه وی ختم شود

کارشناسان مسائل حوزه‌ی ترکیه معتقد هستند که انتخابات ترکیه آنطور که ظاهرسازی ها و نمای بیرونی‌اش نشان می‌دهد، انتخابات سالم و درستی نیست. انتخابات و ساختار حکومت در ترکیه خیلی به الگوی جمهوری آذربایجان و آسیای مرکزی شبیه شده است و اردوغان و گروه و خانواده اش قصد دارند به هر نحو ممکن قدرت را حفظ کنند. زیرا، در غیر این صورت با  محاکمه و زندان به اتهام فساد مالی گسترده مواجهند! تلافی رقیب از گروه اردوغان، می‌تواند خیلی شدیدتر از  بلایی باشد که اردوغان و گروهش بر سر رقبا طی این دو دهه نازل کرده اند.

حمایت رای دهندگان قاره آمریکا از قلیچداراوغلو

 حدود یک میلیون مهاجر ترک در انتخابات ریاست جمهوری رای داده‌اند که بیشترین مشارکت در آلمان، کانادا و ایالات متحده بوده است. شورای عالی انتخابات می گوید افزایش آرا خارج از کشور بخشی از دلیل تاخیر در شمارش آرا بود.

بر اساس گزارش خبرگزاری آناتولی، حمایت از اردوغان در شمال آفریقا و بخش‌هایی از غرب اروپا زیاد بوده، در حالی که قاره آمریکا و اقیانوسیه از قلیچداراوغلو حمایت کردند.

حزب اردوغان اکثریت مجلس ترکیه را به دست آورد

در انتخابات روز یکشنبه‌ی ترکیه حزب عدالت و توسعه به رهبری اردوغان توانست اکثریت مجلس را به دست بیاورد.

یکی از شگفتی‌های انتخابات پارلمانی روز یکشنبه در ترکیه، موفقیت قابل توجه حزب اسلامگرای رفاه نو بود. این حزب که ۴ سال پیش تأسیس شد، توانسته ۵ نماینده به مجلس ترکیه بفرستد. فاتح اربکان، رئیس این حزب ۵ نماینده این حزب از جمله خودش به مجلس راه یافته‌اند. سه نفر از آنها از استانبول، یک نفر از قونیه و یک نفر هم از قوجاایلی هستند.

فاتح اربکان، فرزند نجم الدین اربکان، اولين نخست وزير اسلامگراى تركيه است. آقاى اربكان تنها يك سال نخست وزير تركيه بود و در سال ۱۹۹۷ با فشار ارتش تركيه مجبور شد از مقام خود كناره گيرى كند.

فاتح اربکان رئیس حزب رفاه نو ابتدا تصمیم گرفت به طور جداگانه وارد انتخابات شود اما پس از مذاکره با حزب عدالت و توسعه، اربکان تصمیم به پیوستن به ائتلاف اردوغان گرفت.

  • نویسنده : گروه سیاست آذرپژوه
  • منبع خبر : آذرپژوه