گروه سیاسی:گفتنی است که در سال ۱۳۳۲ - چند ماه پس از کودتای ۲۸ مرداد، که قرار بود ریچارد نیکسون، معاون رئیس‌جمهور آمریکا، به ایران سفر کند، بهانه‌ای برای دانشجویان شد تا علیه نفوذ آمریکا و انگلیس در ایران اعتراض کنند.

گروه سیاسی/روز دانشجو در ایران، به یاد سه دانشجوی شهید، که در ۱۶ آذر ۱۳۳۲ در دانشگاه تهران به دست نیروهای نظامی به شهادت رسیدند، گرامی داشته می‌شود. این روز، نمادی از مبارزه و مقاومت دانشجویان در برابر ظلم و استبداد است.

گفتنی است که در سال ۱۳۳۲ – چند ماه پس از کودتای ۲۸ مرداد، که قرار بود ریچارد نیکسون، معاون رئیس‌جمهور آمریکا، به ایران سفر کند، بهانه‌ای برای دانشجویان شد تا علیه نفوذ آمریکا و انگلیس در ایران اعتراض کنند. در این اعتراض دانشجویان دانشگاه تهران، در محوطه دانشگاه تجمع کردند. نیروهای نظامی برای سرکوب این تجمع وارد دانشگاه شدند و به سوی دانشجویان تیراندازی کردند که در نتیجه‌ی این تیراندازی سه دانشجو به نام‌های مصطفی بزرگ‌نیا، احمد قندچی و مهدی شریعت‌رضوی شهید و ده‌ها نفر دیگر زخمی شدند. این واقعه، نقطه عطفی در تاریخ جنبش دانشجویی ایران بود و دانشجویان را به مبارزه‌ای طولانی و سرسختانه علیه رژیم پهلوی واداشت.

امروز و همزمان با بزرگداشت این روز، به نظر می‌رسد که چنین روزی فرصتی هست برای پاسداشت تلاش‌ها و آرمان‌های دانشجویان در مسیر مبارزه برای آزادی، عدالت و استقلال!  کسانی که در طول تاریخ همواره در پیشبرد اهداف ملی و اجتماعی نقشی مهم ایفا کرده‌اند. آنها با آگاهی و روشنگری، در آگاهی‌بخشی به جامعه و مبارزه با ظلم و بی‌عدالتی نقشی اساسی داشته‌اند.

روز دانشجو، نمادی از مقاومت و پایداری دانشجویان در برابر ظلم و استبداد است. این روز را که یادآور فداکاری‌های دانشجویانی است که برای آزادی و استقلال ایران جان خود را فدا کردند، خدمت همه‌ی دانشجویان و رهپویان عرصه‌ی علم و دانش تبریک عرض می‌کنیم.

  • نویسنده : گروه سیاسی آذرپژوه
  • منبع خبر : آذر پژوه