اردوغان ، یک کلیسای دیگر متعلق به قرن چهارم و دوره بیزانس به اسم Chora، یکی از قدیمی ترین بناهای بیزانس استانبول را هم به مسجد تبدیل کرد.

گروه سیاست: رجب طیب اردوغان ، رئیس جمهور ترکیه، که تازه از تبدیل بنای یادبود ایاصوفیه به یک مسجد استفاده (سیاسی) کرده بود، یک کلیسای دیگر متعلق به قرن چهارم و دوره بیزانس به اسم Chora،  یکی از قدیمی ترین بناهای بیزانس استانبول را هم به مسجد تبدیل کرد. فردای آن روز او با افتخار کشف بزرگترین منبع گاز طبیعی دریای سیاه را هم اعلام نمود. این امر به دنبال کشف اخیر دیگری از میدان های گاز طبیعی در شرق مدیترانه انجام شد. این مناطق ، عرصه رقابت داغ بین قدرتهای ساحلی این دریاست. اواخر همان هفته او از هیئت حماس در آنکارا استقبال کرد ، جایی که در پی اعلام توافق بین اسرائیل و امارات، از فلسطینیان حمایت کرد. همه این حرکات ، چشم انداز اردوغان از قدرت اسلامگرایان را به جهانیان نشان می دهد. ایستادگی برای اسلام در داخل کشور، همزمان با تأمین منابع طبیعی و تحمیل قدرت ترکیه در خارج از کشور است.

درباره تلاش رجب طیب اردوغان برای “زنده کردن” امپراتوری عثمانی یا نمایش خود به عنوان یک سلطان ، مطالب زیادی نوشته شده است. این یک حقیقت است. اما برای درک برنامه و افق سیاسی اردوغان باید مشخص کنیم که اردوغان در تلاش است تا کدام یک از سلاطین عثمانی باشد. در پاسخ باید گفت اردوغان می خواهد نهمین سلطان امپراطوری عثمانی، سلیم اول باشد.

سلیم ۵۰۰ سال پیش در سال ۱۵۲۰ درگذشت. در طول زندگی او بود که امپراتوری عثمانی از یک قدرت منطقه‌ای قوی به یک امپراتوری عظیم جهانی تبدیل شد. از نظر اردوغان، این سلطان از نیمه هزاره قبل، نیازهای خود را تشخیص داد. سلیم از بسیاری جهات به عنوان اندرو جکسون اردوغان عمل می کند ، چهره ای از گذشته استفاده نمادین می کند تا آینده را بسازد. در حال حاضر سلیم الگویی را برای تبدیل شدن ترکیه به یک قدرت سیاسی و اقتصادی جهانی و با نفوذ از واشنگتن تا پکن و خرد کردن چالش های داخلی و خارجی ارائه می دهد. او به اردوغان نیز کمک می کند تا از اسلام به عنوان یک مخزن قدرت فرهنگی و سیاسی و یکی از اجزای حیاتی افتخارات گذشته عثمانی، که از آن در ترکیه معاصر در برابر سکولاریسم نخبه مسلط که از زمان تاسیس آن سلطنت کرده است ، استفاده نماید.

  • نویسنده : تایم