خاخام زامیر عیسی اف: در سال ۲۰۱۵ ، رویدادی در جمهوری آذربایجان اتفاق افتاد که در هیچ جای دیگری از دنیا روی نمی دهد.

گروه بین الملل: در حالی که دولت جمهوری آذربایجان و بخصوص وزارت خانه هایی مثل «وزارت تحصیل» این کشور،  سیاست های ویژه ای برای تحت الشعاع قرار دادن مناسبت های اسلامی مثل روزهای تاسوعا و عاشورا و حتی روزهای جشن مثل میلاد حضرت رسول (ع) و میلاد حضرت فاطمه زهرا (س) اجرا می کنند، وزارت تحصیل جمهوری آذربایجان شدیدا مراقبت می کند که در جدول برنامه های آموزشی و امتحانات روزهای مناسبت های یهودیان به دقت رعایت شوند.

به گزارش خبرگزاری  رسمی آذرتاج ، خاخام زامیر عیسی اف، مدیر مدرسه یهودیان باکو درباره موقعیت عالی  اعطاء شده به جامعه یهودیان در جمهوری آذربایجان  به نشریه آلمانی «ولت» گفت : « در سال ۲۰۱۵ ، رویدادی در جمهوری آذربایجان اتفاق افتاد که در هیچ جای دیگری از دنیا روی نمی دهد. در آن سال، برای نخستین بار امتحانات نهایی که بطور متمرکز برگزار می شود ، در همان روز با «شابات» ( شنبه) مصادف شده بود. با در نظر گرفتن کار نکردن یهودیان در روز«شابات» (شنبه) ، فقط برای دانش آموزان یهودی ، آن امتحانات دو روز قبل تر برگزار شد. از همان زمان به بعد، وزارت تحصیل ، در مورد روزهای عید و غیرکاری یهودیان مراقبت دارد.»

زامیر عیسی اف، مدیر مدرسه یهودیان باکو گفت : « فضای تساهل در آذربایجان ، دستور   سیاسی نیست، بلکه سبک زندگی مردم است. در قرن نوزدهم، روسیه تزاری زندگی کردن یهودیان در شهرها را ممنوع کرد، اما در باکو به این قانون عمل نشد. صرف نظر از دستور تزار، یهودیان همیشه در باکو حضور داشتند و زندگی می کردند و حتی از جاهای مختلف امپراطوری روسیه به این شهر مهاجرت می کردند. »

مدیر مدرسه یهودی باکو گفت : « غیر از اسراییل، در هیچ جای دیگری از دنیا ، یهودیان به اندازه ای که در آذربایجان وجود دارد، خوب زندگی نمی کنند. در آمریکا هم هنوز به کنیسه ها حمله می شود. اما، در آذربایجان چنین چیزی امکان پذیر نیست. در آذربایجان نیازی به حفاظت از معابد یهودی نیست. قطع نظر از عقایدشان، تمامی شهروندان جمهوری آذربایجان برای عبادت در این معابد یهودی دعوت دارند!»

دانیل دیلان بومر، تهیه کننده این گزارش تحت عنوان «بهترین دوست مسلمان اسراییل» در نشریه « ولت آلمان نوشت :» برغم اینکه تقریبا ۹۹ درصد اهالی جمهوری آذربایجان مسلمان هستند، تاریخ ویژه ای آذربایجانی ها و یهودیان را به هم پیوند می دهد!  عملیات های نظامی سال گذشته نیز در این تاریخ، جایگاه ویژه خود را دارد!… در رژه پیروزی آذربایجان در باکو، پرچم هایی در اهتزاز بودند که در هیچ زمان دیگری در یک جا نیستند: پرچم های ترکیه و پاکستان و اسراییل.»

در گزارش «ولت» افزوده شده است : « در زمانی که دنیا تلاش ها برای نزدیکی کشورهای عرب به اسراییل را با تعجب می نگرد، از مدت ها پیش، اتحاد مسلمان – یهودی در قفقاز جنوبی به سنت تبدیل شده است و همان سنت  واقعیت سیاسی روز را نیز معین می کند.»

مراد سلمان اف، استاد علوم سیاسی دانشگاه دولتی نفت و صنایع جمهوری آذربایجان نیز گفت : « گرچه ادعا می شود مناسبات ترکیه – اسراییل چندان هم خوب نیست، این دو در آذربایجان همکار هستند. »

مراد سلمان اف با تاکید بر حضور دو هزار ساله یهودیان در آذربایجان گفت : « جامعه یهودیان در آذربایجان بطور دائم برای  مناسبات خوب میان آذربایجان و اسراییل در تلاش است. میان آذربایجان و اسراییل، پیوندهای اقتصادی تنگاتنگ موجود است. در سال ۲۰۱۸، حجم تجارت میان دو طرف فراتر از یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار بوده است. »

در این مقاله همچنین ادعا شده است که در جمهوری آذربایجان به وضعیت سایر اقوام نیز توجه می شود و سطح تکثرگرایی قومی در جمهوری آذربایجان بالاست!

ایا شاشلووا، زن روس زبان به گزارشگر «ولت» گفت : « الهام علی اف ، رییس جمهوری آذربایجان بطور قاطعانه تبعیض قومی را ممنوع کرده است. در اینجا روس ها بطور کامل با زندگی جمعی محلی همگرا شده اند. زیرا، جمعیت کاملا متساهلی در این کشور وجود دارد. حتی ارامنه نیز می توانند در اینجا خوب زندگی کنند. در جنگ اخیر، روسیه از ارمنستان آنطور که انتظار می رفت، حمایت نکرد و امروز روسیه نیز همانند ترکیه و اسراییل همکار آذربایجان است.