گروه سیاسی: بعد از عملیات وعده صادق، نه تنها روی پنهان حقایق جهان نسبت به جمهوری اسلامی ایران آشکار شد بلکه اتحاد و همدلی بی نظیری در جهان ایجاد شد.

گروه سیاسی/حمیدرضا منوری: جهان درحال تحمل دردی است که در طول تاریخ هیچ وقت دیده نشده الّا کربلا. ظلمی که به اهل عاشورا شده، امروز مردم غزه طعم آن ظلم را می‌چشند؛ از شهادت کودکان گرفته تا بسته شدن راه آب و غذا به روی مسلمین فلسطین. حال که چرا این اتفاق به اینجا کشیده شده جای بحث است. بایکوت خبری نسل‌کشی، یاری نکردن مظلوم، بی آب و غذایی مظلومین و قص علی هذا.
بعد از ماجرای ۷ اکتبر تا به امروز سیاست دوگانه‌ای که دولتمردان ترکیه در پیش گرفته اند در شان یک کشور مسلمان نبوده و اتحاد امت اسلام را خواه و ناخواه زیر سوال برده‌اند. اخیراً در اروپا [،آمریکا و کشورهای آسیایی غیر مسلمان] دانشجویان آزادی خواه فلسطین که از هر قشری هستند و مسلمان و غیر مسلمان فرقی نمی‌کند، خواستار توقف نسل‌کشی و کشتار مردم فلسطین شدند در حالی که کشور مسلمانی نظیر ترکیه نهایت همکاری را با رژیم صهیونیستی می‌کند و پا پس نمی‌گذارند که این نسل‌کشی ادامه پیدا نکند.
در نشست تخصصی که برگزار شد به اطلاعات و مطالب جالب و خیره کننده‌ای برخوردیم که می‌تواند برای درک بهتر این مسئله، کمک کند و برخی گره‌های کور راجع به فلسطین را در ذهن ها باز کند و باعث به وجود آمدن چندین سوال شود.
اگر به تاریخ معاصر ترکیه نگاه کنیم یکی از رئیس جمهورهایی که مخالف رابطه با اسرائیل بود، نجم الدین اربکان بود و اقدامات قاطع ایشان موجب کودتای ارتشی‌های حامی اسرائیل و آمریکا علیه ایشان شد. طبعاً در پشت پرده، تهدیدها و فشارهایی برای قطع نکردن رابطه و تجارت با اسرائیل توسط این نهاد انجام شده و با پافشاری اربکان بر سر اعتقادات خودش، ارتشی‌های ترکیه دست به کودتا زدند و ایشان را برکنار کردند.
آیا حال، گروه‌های فشاری همانند ستاد مشترک ارتش ترکیه وجود دارد که خود جناب اردوغان را تحت فشار قرار داده و تهدید کرده و خواستار ادامه رابطه با اسرائیل باشند؟
ترکیه بعد از گذشت چندین ماه از عملیات طوفان الاقصی، ۵۴ مورد از اقلام صادراتی خود را تحریم کرد که مهم ترین آنها سوخت هواپیما و جت است. چرا بعد از ماه ها، ترکیه سوخت جت و هواپیما را که به اسرائیل صادر می‌کرد، تحریم کرد یا صحیح تر می‌شود گفت، محدود کرد؟ مگر دولتمردان ترکیه نمی‌دانستند که بمباران غزه توسط جت جنگنده ها انجام می‌شود که برایشان سوخت هواپیما و جت صادر می‌کردند؟
وزارت بازرگانی ترکیه اعلام کرد: تا زمانی که اسرائیل اجازه ورود بدون وقفه کمک‌های بشردوستانه به فلسطین را ندهد، تبادل تجاری با اسرائیل نخواهد داشت.
چرا با وجود این نطق از سوی وزارت بازرگان ترکیه، دو روز بعد ما شاهد رانش کشتی‌های تجاری ترکیه‌ای به سمت بنادر ایلات و اشدود و حیفا هستیم به طوری که روزانه ۸ کشتی در بین کشور های ترکیه و اسرائیل در حال حرکت هستند؟ آیا حقیقتاً راه‌های کمک‌های بشردوستانه به غزه توسط اسرائیل باز شده؟
هر کشوری برای منافع ملی و مردمی خود کم نمی‌گذارد و تمام هم و غمش این است که خم به ابروی منافع کشورش نیفتد ولی کشوری که ایدئولوژی بر حقی نداشته باشد نتیجه‌اش می‌شود به تاریخ پیوستن، چرا که در تاریخ چقدر حکومت هایی بودند که به خاطر کارهای متقلبانه و منفعت طلبانه دنیوی عاقبتشان شده است سقوط. و اما ترکیه کشوری که ادعای اسلامی بودن دارد ولی با دشمنان اسلام تجارت می کند و باعث تقویت قوای دشمنان اسلام جهت مقابله با مسلمین می‌شود، حاصلش چیزی جز هلاکت و نابودی و عاقبت به شر شدن نخواهد بود.
تنها موضوعی که در این عرصه مهم است، اتحاد امت اسلام است و بس. بدین سان باید همه جامعه اسلامی چه سنی باشند و چه شیعه، باید همدل و یکپارچه باشند تا در مقابل استکبار جهانی و ظلم علیه مظلوم ایستاده و به این خون دل خوردن ها پایان بدهند و هر کاری که برای این همدلی قوت می‌دهد انجام دهند، چه حکومت شان باشد و چه ملتشان.
بعد از عملیات وعده صادق، نه تنها روی پنهان حقایق جهان نسبت به جمهوری اسلامی ایران آشکار شد بلکه اتحاد و همدلی بی نظیری در جهان ایجاد شد. از هفت گوشه جهان، مسلمان و غیر مسلمان به این عملیات واکنش های مثبتی نشان داد و حتی خود مردم فلسطینی اقرار کردند که «آن شب تنها شبی بود که ما آسوده خوابیدیم و شب مان را با آرامش صبح کردیم»؛ در همین جهت محبوبیتی که ایران در میان مسلمانان جهان پیدا کرد در تاریخ کم نظیر بود.
نمونه مردمی اش نیز وجود دارد. گروه «هزار جوان برای فلسطین» یکی از بهترین جریان سازی های فلسطین را کردند که الحق و الانصاف عملی که لایق جوانان مسلمان ترکیه ای بود انجام دادند. از هر نظر کارشان با برنامه ریزی پیش رفت که نقطه‌ی قوت این گروه دانشجویی آزادی خواه، کار رسانه‌شان بود. همگی یک صدا و یک دل فریادشان را برای مردم غزه بلند کردند و خواستار تحریم اسرائیل شدند و بهتر توانستند سیاست دوگانه و محافظ کارانه دولت ترکیه را به جهان نشان دهند. باید این جریان سازی‌ها ، چه کشوری باشد و چه مردمی انجام شود تا مثمره ثمرش ، آزادی قدس شود.

  • نویسنده : حمیدرضا منوری
  • منبع خبر : آذر پژوه