گروه گزارش: ریاست جمهوری سید ابراهیم رئیسی در پی پیروزی‌اش در انتخابات ریاست‌ جمهوری ایران در سال ۱۴۰۰ آغاز شد. حکم ریاست جمهوری وی نیز در ۱۲ مرداد ۱۴۰۰ در مراسمی از سوی رهبری، تنفیذ و او به عنوان هشتمین رئیس‌جمهور ایران آغاز به کار کرد.

گروه گزارش: ریاست جمهوری سید ابراهیم رئیسی در پی پیروزی‌اش در انتخابات ریاست‌ جمهوری ایران در سال ۱۴۰۰ آغاز شد. حکم ریاست جمهوری وی نیز در ۱۲ مرداد ۱۴۰۰ در مراسمی از سوی رهبری، تنفیذ و او به عنوان هشتمین رئیس‌جمهور ایران آغاز به کار کرد. اما رئیس جمهور شهید ایران در ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ در سانحه سقوط بالگرد به شهادت رسیده و کارها و اقدامات او در سطح جهانی، منطقه‌ای، ملی و برای ما که در استان آذربایجان شرقی زندگی می‌کنیم، اقدامات استانی او ناتمام ماند.

 این گزارش تلاش کرده است تا بخشی از اقدامات این رئیس جمهور مردمی برای آذربایجان شرقی را به تصویر بکشد:

از زبان رئیس جمهور شهید برای مردم آذربایجان

سلام گرم آیت‌اله رئیسی(ره) به مردم شریف و خونگرم استان آذربایجان شرقی که همیشه با  استقبال باشکوه و حماسی خود اینجانب را مورد تفقد خود قرار داده اند! اینجانب در ۳ سفر خود به استان آذربایجان شرقی به حول و قوه الهی و آنچه در توان دولت سیزدهم بوده است را در طبق اخلاص گذاشتم تا آسایش این استان را فراهم کنم. اما اینک در جوار مرقد امام رئوف در منزل نهایی نهایی خود به خاک سپرده می‌شوم.

 به شما ملت شریف توصیه می کنم که امید خود را از دست ندهید و امیدوار در راستای آرمان های انقلاب قدم بردارید. ایران کشوری زر خیز است که هیچ وقت نتوانسته از تمام قوایش برای آبادانی و اعتلایش استفاده کند. گاهی داشتن شرایط خاص و بروز حوادثی ایران را از مسیر پیشرفت کنار زده است. اما بکوشید در هر دوره از عمر و زندگی هدفی سالم و درست  داشته باشید و آن اعتلای آرمان های انقلاب است.

رئیسی به عنوان کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری در آذربایجان شرقی

این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری۱۴۰۰، در جمع مردم تبریز قول داد بودند به کمک خود مردم ناهنجاری‌های اجتماعی و اقتصادی را پایان دهند. و با خواندن آذربایجان، به عنوان نگین صنعت، تولید و اقتصاد ایران بر لزوم بکارگیری این ظرفیت ها تاکید کردند. ایشان وجود هزاران طرح نیمه تمام تولیدی و اقتصادی در آذربایجان شرقی را دردآور خواند بود و از اینکه چنین ظرفیت هایی معطل و جوانان تحصیل کرده جویای کار منطقه بیکار باشند، اظهار تاسف کرده و رونق تولید، رفع بیکاری و دغدغه های مردم منطقه را از اولویت های دولت انقلابی برشمرد بودند.

استفاده از ظرفیت های ترانزیتی و صادراتی، کشاورزی، صنایع و قرار دادن زمین های دولتی در اختیار طرح‌های مسکن برای دهک های پایین را از مهمترین برنامه های دولت خود به ویژه در آذربایجان شرقی برشمرده و رانت بازی هایی مانند توزیع ارز ۴۲۰۰ تومانی بین دلالان و بی توجهی به مطالبات و خواسته های مردم را مهمترین دلایل وضعیت کنونی کشور دانسته و تاکید کرده بودند که با کمک و حضور مردم در صحنه و بلافاصله از فردای روز انتخابات به این ناهنجاری های اجتماعی و اقتصادی پایان خواهند داد.

 در آن روز رییسی(ره) فقر، فساد، تبعیض و بی عدالتی را مهمترین عامل رنجش مردم عنوان کردند و خواستار حضور آنان در صحنه انتخابات و وحدت و همدلی برای مقابله با این معضلات شدند و تاکید کردند باید مانند باکری ها و سلیمانی ها مرد میدان باشیم نه مدیران نشسته در اتاق که از درد و رنج مردم بی خبرند و وقتی رهبری سال را سال تولید می نامند، حتی حس وظیفه نیز در آنها به وجود نمی آید.

ایشان در آن روز  همه ملت ایران را اعضای باشگاه «ما می توانیم» نامید بودند و دولت خود را دولتی مردمی معرفی کردندکه صدای دردمندی همه اقشار جامعه به ویژه محرومان را می شنود و پاسخگویی به خواسته‌های آنان را اولویت خود قرار خواهند داد. این کاندیدای ریاست جمهوری با تاکید بر اینکه آدم اگر از درد مردم دردش نگیرد به خودش شک کند، گفته بود، می‌توان گره ها را باز کرد و این کشور کم نیروی کارآمد ندارد.

در تاریخ ۱۲ خردادماه ۱۴۰۱ در نخستین سفرشان به آذربایجان شرقی

در سفر ۱۲ خرداد ۱۴۰۱ که اولین سفر رسمی ایشان بعد از تنفیذ حکم ریاست جمهوری به آذربایجان شرقی انجام شد، تعداد ۱۷۵ مصوبه با اعتبار نزدیک به ۲۰همت برای آذربایجان شرقی به تصویب رسید که مقرر شد این اعتبار در یک دوره سه ساله پرداخت شود.

بیشترین سهم و مصوبه این سفر به بخش راه و آب اختصاص یافت که شامل تکمیل راه آهن میانه – تبریز، تکمیل آزادراه مراغه – هشترود – نقده – تمرچین (۴۸ کیلومتر)، تکمیل بزرگراه بستان آباد – سراب – نیر، تکمیل آزادراه تبریز – مرند – بازرگان (۳۰ کیلومتر)، تکمیل راه‌های روستایی استان و تکمیل ۱۴ کیلومتر از راه مرند – ایوغلی در بخش راه و تکمیل آبرسانی به شهر میانه، بهره برداری از رودخانه ارس، تکمیل سدخداآفرین و قیزقلعه‌سی، تکمیل شبکه آبیاری و زهکشی آیدوغموش میانه (برای ۳۰۰۰ هکتار) و تکمیل شبکه آبیاری و زهکشی سهند در بخش آب می‌شد.

۲۹ پروژه هم آماده بهره برداری در سفر ریاست جمهوری بود که در حوزه‌هایی هم‌چون راه، آب، برق، حمل و نقل و پروژه‌های فرهنگی تعداد ۲۹ پروژه به صورت ۱۰۰ درصد به اتمام رسید و آماده بهره برداری گشت.

استقلال مس سونگون آذربایجان و توسعه صنایع پایین دستی: مس سونگون یکی از میراث‌های اقتصادی مردم خطه آذربایجان و به خصوص ورزقان است که هیچ عوایدی از آن، سال‌های سال نصیب مردم منطقه نمی‌شد و مردم این خطه عملا از میراث پدران خود بی بهره مانده بودند. این خواسته دیرینه مردم آذربایجان و پیگیری مسئولان طی سال‌های گذشته نتوانست سیر عوایدی ۲۴ هزار میلیارد تومان خروج مس خام را به استان بازگرداند و صرفا بخشی از فروش خام مس به برخی پروژه‌های گزینشی استان، آن هم از طریق شرکت صنایع ملی مس تزریق می‌شد. پافشاری مردم و مسئولان در دولت سیزدهم باعث شد تا گام مهمی در راستای استقلال مس سونگون گرفته شود و مقصد اول رئیس جمهور در سفر نخست خود به استان، مس سونگون ورزقان بود و در همان محل نیز دستور استقلال مس از سوی حجت الاسلام رئیسی( ره) صادر شد. دستوری که سرمایه گذاری چندین هزار میلیارد تومانی را برای این خطه به ارمغان آورد.

تزریق بیش از ۱۵۰۰ میلیارد تومان برای تکمیل خط آهن بستان آباد- تبریز: احداث قطار خط آهن میانه-بستان آباد-تبریز در ۱۱ قطعه به طول ۲۰۵ کیلومتر از سال ۱۳۷۹ و زمان دولت هشتم آغاز و تا دولت دوازدهم ادامه یافته بود و طی این ۲۳ سال نتوانست به دلیل عدم تامین نقدینگی به بهره برداری برسد. این پروژه‌ یکی از طرح‌های ملی و فرامنطقه‌ای کشور بود که بهره برداری از آن با هدف ارتقای تعاملات بین‌المللی به‌ خصوص در بخش حمل و نقل در منطقه‌ی قفقاز و تقویت جایگاه ترانزیت کشور و استان به‌ عنوان یکی از مهم‌ترین زیرساخت‌های ریلی نقش مهمی را در راستای توسعه‌ی اقتصادی شمال‌غرب کشور ایفا می‌کرد. پروژه راه‌آهن میانه-تبریز در سه فاز تعریف شده بود که فاز نخست آن از ایستگاه میانه تا ایستگاه بستان‌آباد به طول ۱۳۲ کیلومتر افتتاح و به بهره‌برداری رسیده بود ولی بخشی از این پروژه از جمله ایستگاه‌های تیکمه‌داش و ترکمانچای، هنوز تکمیل نشده بود. فاز دوم آن نیز از کیلومتر ۱۳۲ (ایستگاه بستان‌آباد) تا کیلومتر ۱۷۶ (ایستگاه خاوران) به طول ۴۴ کیلومتر بود که تکمیل نشده بود.

تکمیل این طرح، آرزوی ۲۳ ساله آذربایجانی‌ها بود که با افتتاح آن، مسیر ریلی تبریز- تهران از ۱۲ ساعت به هشت ساعت کاهش می‌یافت. این طرح به‌ دلیل عدم پرداخت مطالبات پیمانکاران و رقم بالای بدهی طی چندین سال راکد مانده بود اما در دولت سیزدهم با اختصاص ۷۷۳ میلیارد تومان شامل ۲۵۴ میلیارد تومان اوراق مشارکت و تخصیص ۵۱۹ میلیارد تومان اعتبار نقدی بار دیگر آغاز به کار کرده و در نهایت نیز به بهره‌برداری رسید.

اتمام طرح ۲۰ ساله انتقال آب شرب به میانه: آب اندازی ۱۱۵۰ هکتار از اراضی شبکه پایاب سد آیدوغموش؛ تکمیل و تسریع در عملیات اجرایی پروژه سد گرمی چای شهرستان میانه با تامین مبلغ ۱۳۰۰ میلیارد ریال اعتبار و تخصیص فاینانس داخلی به مبلغ ۲۲۴۰ میلیارد ریال، عملیات آبگیری اضطراری از سد نیز بخشی دیگر از طرح های دولت سیزدهم برای شهرستان میانه در آذربایجان شرقی بود. همچنین طرح تامین و انتقال آب شرب به میانه شامل پروژه تامین آب توسط سد گرمی چای، تصفیه و در نهایت انتقال آب به شهر میانه به منظور تامین بخش عمده آب شرب و بهداشتی شهر میانه و مراکز جمعیتی واقع در مسیر به تعداد ۱۸۰ هزار نفر بود که افتتاح شد.

تکمیل مقبره الشعرای تبریز: طرح ساماندهی مقبره الشعرای تبریز به عنوان یکی از میراث‌های فرهنگی خطه آذربایجان طی سالیان گذشته با عدم تامین اعتبار راکد مانده و حصارهای آبی رنگ دورتادور آن کشیده شده بود و عملا کسی نمی‌توانست برای بازدید به این محل مدفن چندصد شاعر نام آشنای ایرانی برود. در دولت سیزدهم مبلغ ۱۲۰ میلیارد تومان جهت تکمیل این پروژه اختصاص یافت که برای ساماندهی بخش جنوبی (صفه جنوبی) مبلغ ۴۰ میلیارد تومان از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تخصیص یافته و تمام این مبلغ محقق شد.

تکمیل و افتتاح واحدهای طرح نهضت ملی مسکن: این طرح نیز در جریان دور اول سفر رییس جمهور شهید به این استان انجام و قرار شد تعداد ۱۱ هزار و ۵۰۰ واحد مسکونی در طرح نهضت ملی مسکن آماده تحویل به متقاضیان شود. این واحدها در بخش‌های مختلفی مانند خودمالکی، خودساخت، روستایی و دولتی ساخته شده و ۹۳۰ واحد خودمالکی شهری، ۹۹۹۷ واحد خودمالکی روستایی، ۱۳۰ واحد در مرند، ۶۰ واحد در مراغه، ۷۸ واحد در اهر، ۲۴ واحد در میانه و ۲۰ واحد در بستان آباده به بهره برداری خواهند رسید.

انجام ۲۵۰ هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری در استان: آذربایجان شرقی یکی از استان‌های پیشرو در زمینه سرمایه‌گذاری بخش خصوصی محسوب می‌شود؛ به طوری که بالای ۸۰ درصد از اقتصاد این استان در دست بخش خصوصی است. سال گذشته (۱۴۰۱) شاید جهش بزرگی در زمینه سرمایه‌گذاری در استان انجام گرفت و مبلغ قابل توجهی از سوی بخش خصوصی برای توسعه کارخانجات مختلف صرف شد. از بخش معدن و مس گرفته تا لوازم خانگی، شیشه و بخش کشاورزی سرمایه‌ گذاری‌های قابل توجهی در استان شکل گرفت. بخش خصوصی و کارآفرینان و صنعت‌گران استان به میدان آمده و بیش از ۲۵۰ هزار میلیارد تومان در حوزه‌های مختلف سرمایه‌گذاری کرده‌اند که این همت مردمان تبریز و آذربایجان را نشان می‌دهد.

۴ مگاپروژه در بخش کشاورزی آذربایجان شرقی: تعریف چهار مگاپروژه در قالب ۷۱ طرح در حوزه کشاورزی با اعتباری بالغ بر ۱۰ هزار و ۷۴۲ میلیارد ریال و ایجاد و تثبیت اشتغال برای ۴۱ هزار و ۳۱۶ نفر در استان آذربایجان شرقی یکی دیگر از اقدامات دولت رئیسی در دور اول سفر ایشان بود. قرار شده بود این طرح‌ها در سفر دوم ریاست جمهوری به استان افتتاح شوند. انواع پروژه‌ها شامل کانال‌های آبیاری عمومی، شبکه‌های آبیاری، سیستم‌های نوین آبیاری، قنوات، جاده‌های دسترسی به مزارع، راه‌ برای عشایر، تامین آب آشامیدنی، طرح‌های آبخیزداری منابع طبیعی و تجهیز آزمایشگاه شبکه دامپزشکی تعریف شده بود. افتتاح گاوداری ۶۰۰۰ راسی نیز یکی از این مگاپروژه‌هایی بود که بنیاد مستضعفان سرمایه گذاری آن را انجام داد. بهره برداری از مرغداری سه میلیون و ۶۰۰ هزار قطعه‌ای نیز از دیگر پروژه‌های مهم بخش کشاورزی استان بود. بهره برداری از این مرغداری یک اتفاق بی نظیر در شمال غرب کشور بوده که توسط یکی از شرکت‌های بزرگ اجرا شده و در سفر ریاست جمهوری نیز مورد بازدید قرار گرفت.

۲۵۶ میلیارد تومان طرح برق آماده افتتاح: اصلاح و بهسازی شبکه‌های توزیع ۱۵۳ روستا، اصلاح و بهسازی شبکه‌های توزیع شهری به طور ۱۰۹ کیلومتر، برق رسانی به ۱۴ روستای جدید و توزیع ۱۲۶ دستگاه سیستم‌های قابل حمل خورشیدی بین عشایر از جمله پروژه‌های مهم حوزه برق استان در دور اول سفر استانی بود که قرار شد با مجموع ۲۵۶ میلیارد تومان اعتبار، در سفر دور دوم ریاست جمهوری به استان افتتاح شود.

بازسازی ورزشگاه یادگار امام (ره) تبریز: در دور اول سفر رئیس جمهور شهید به آذربایجان شرقی، مبلغ ۳۸۵ میلیارد تومان اعتبار به حوزه ورزش استان اختصاص یافته بود که از این رقم ۱۲۰ میلیارد تومان شامل بازسازی ورزشگاه یادگار امام (ره) تبریز می‌شد تا مشکلات و نواقصات این مجموعه برطرف شود. در ابتدای آبان ماه سال ۱۴۰۱ بخشی از پروژه بهسازی، بازسازی، تکمیل رختکن‌ها، موتورخانه و پروژکتورهای این ورزشگاه با حضور استاندار آذربایجان شرقی به بهره برداری رسید.

 تاریخ ۱۸ و۱۹ خردادماه ۱۴۰۲، دومین سفرشان به آذربایجان شرقی

– اولین برنامه این سفر، بازدید از مراکز تولیدی بود که برای این بازدیدها اهدافی تعریف شده بود و رئیس جمهور هم دستورهایی را برای حل مشکلات بخش تولید استان صادر کردند. در این سفر دستور ویژه رئیس جمهور برای حل مشکلات صنعت چرم و رشد و توسعه کارخانه‌های ماشین‌سازی و تراکتورسازی تبریز همچنین اختصاص پنج هزار میلیارد تومان تسهیلات با نرخ سود پایین برای خرید هشت هزار تراکتور از سوی کشاورزان با اولویت مناطق کم‌برخوردار تصویب شد.

– همچنین دیدار صمیمی رئیس جمهور با اهالی فرهنگ و هنر صورت گرفت که در این دیدار مطالبات هنرمندان و فعالان فرهنگی از دولت مطرح شد و آیت‌اله رئیسی در این دیدار بر تسریع در اتمام پروژه سامان‌دهی مقبرة‌الشعرا تاکید کردند.

– در این دور از سفر ایشان به تبریز، دستور اکید بر اجرایی شدن استقلال شرکت مس آذربایجان که از مصوبات سفر اول بود نیز داده شد تا صنعت مس آذربایجان به عنوان یک هلدینگ مستقل در تبریز و استان تشکیل شود. 

– تصویب بازتوانی و نوسازی نیروگاه تبریز و افتتاح پست‌های برق و مرکز دیسپاچینگ و همچنین دستور رئیس جمهور به وزارت نفت برای تامین گاز مورد نیاز صنایع استان که تا حد قابل توجهی مشکلات این حوزه را مرتفع کند.

– و نیز دستور اکید ایشان برای تامین فاینانس داخلی و خارجی برای اجرای خط‌آهن در مسیر ایستگاه خاوران تا ایستگاه اصلی تبریز؛ گفتنی است که تا آن زمان دولت برای تکمیل پروژه راه‌آهن بستان‌آباد تا خاوران سه هزار میلیارد تومان هزینه کرده بود.

– تاکید بر نرخ بیکاری استان؛ طبق گزارش مرکز آمار ایران نرخ بیکاری در استان ۷.۷ درصد بود، با این وجود صنایع و بخش تولید با کمبود نیروی کار ساده مواجه بودند که علت اصلی آن بیکاری نیروی تحصیل‌کرده بود. در دور دوم سفر رئیس جمهور شهید به آذربایجان شرقی قرار شد برای حل این مشکل به سمت توسعه صنایع دانش‌بنیان رفته شود.

– در سفر دوم همچنین ۳۰ پروژه از مصوبات سفر قبلی افتتاح شد، ضمن اینکه ده‌ها پروژه نیز در طول یک سال اخیر (۱۴۰۱) افتتاح شده بودند.

– تخصیص ۸۵۰۰ میلیارد تومان از اعتبارات مصوب سفر اول؛ در سفر دوم نیز ۱۲ هزار میلیارد تومان اعتبار برای تکمیل پروژه‌ها تصویب شد که عمدتا به پروژه‌های شهرستانی در حوزه‌های مختلف اختصاص یافت.
– همچنین در حوزه مسکن نیز ۱۱ هزار واحد مسکن افتتاح و ایجاد سه شهر جدید برای نهضت ملی مسکن در آذربایجان شرقی تصویب شد؛ در بخش حمل و نقل نیز واردات ماشین‌های سنگین و ماشین‌آلات مهندسی مصوب شد که تحول بزرگی در این حوزه ایجاد می‌کرد.

– انعقاد تفاهم‌نامه‌های سرمایه‌گذاری به ارزش ۲۳۵ هزار میلیارد تومان با بخش‌های دولتی و خصوصی استان که این تفاهم‌نامه نیز نویدبخش توسعه و تحول بیش از پیش استان را می‌داد را هم باید یکی از برکات سفر در دور دوم به آذربایجان شرقی دانست.

سومین و آخرین سفر استانی رئیس‌جمهور به آذربایجان شرقی

۳۰ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ آیت اله رئیسی(ره) برای افتتاح سد مشترک میان ایران و جمهوری آذربایجان وارد فرودگاه شهید مدنی تبریز شد؛ سفری که نه تنها آخرین سفر رئیس جمهور به آذربایجان شرقی بود، بلکه آخرین سفر وی نیز بود. در این سفر رئیس جمهور کشورمان به اتفاق الهام علی اف، طرح مشترک سد قیزقلعه‌سی را افتتاح کردند. گفتنی است که این سد بر روی رودخانه مرزی ارس و براساس شیوه نامه‌های دو کشور ایران و آذربایجان، به منظور بهره‌برداری مشترک از آب و انرژی این رودخانه احداث شده است. توافقنامه همکاری مشترک در زمینه ادامه ساخت و بهره برداری مشترک از سدها و نیروگاه‌های خداآفرین و قیزقلعه سی حدود ۹ سال قبل امضا شده و در سال ۱۳۹۵ در مجلس شورای اسلامی به تصویب رسیده و امروز شاهد افزایش ذخیره سازی سد خداآفرین و اتمام سد قیزقلعه‌سی بودیم.

تأمین آب شبکه خداآفرین، تأمین برق به میزان ۲۷۰ گیگاوات ساعت در سال و تنظیم آب سالیانه به میزان ۲ میلیارد مترمکعب برای ایران و جمهوری آذربایجان از جمله اهداف ساخت سد قیزقلعه‌سی به شمار می‌رود. بعد از افتتاح سد بالگرد حامل رئیس جمهور(ره) در مسیر بازگشت در «جنگل دیزمار» در محدوده عمومی بین ورزقان و جلفا استان آذربایجان شرقی دچار سانحه شد. در این حادثه، آیت‌اله سید ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور، آیت‌اله آل هاشم امام جمعه تبریز، حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه، مالک رحمتی استاندار آذربایجان شرقی، سرهنگ خلبان محسن دریانوش، سرهنگ خلبان سید طاهر مصطفوی و سرگرد فنی بهروز قدیمی به فیض شهادت نائل آمدند.

  • منبع خبر : آذر پژوه