گروه فرهنگ و ادب: در گستره هنر ایرانی-اسلامی، مکاتب مختلفی در دورههای تاریخی گوناگون پدید آمدند که هر یک نمایانگر ذوق، سلیقه و نگرش خاص به زیبایی بودند. در این میان، مکتب تبریز یکی از برجستهترین و مؤثرترین مکاتب نگارگری و خوشنویسی ایران بهشمار میرود. این مکتب نهتنها نمایانگر بلوغ هنری دوران ایلخانی، تیموری و صفوی است، بلکه آغازگر جریانهایی نو در عرصه هنر ایرانی نیز بوده است.
پیشینه تاریخی مکتب تبریز
دوره ایلخانی (قرن ۷ و ۸ هجری): پایههای مکتب تبریز در دوره حکومت مغولان بر ایران و بهویژه در دوران ایلخانان بنا نهاده شد. تبریز، به عنوان پایتخت ایلخانان، به یکی از مهمترین مراکز فرهنگی و هنری تبدیل شد. هنرمندان چیرهدست از نقاط مختلف ایران و آسیای میانه به تبریز جذب شدند. در این دوران، نخستین سبکهای ترکیبی میان هنر ایرانی و عناصر چینی و مغولی در نگارگری دیده شد.
دوره تیموری و بینادورهای: پس از انتقال قدرت به تیموریان و انتقال مرکز هنری به شهرهایی چون هرات، نقش تبریز در هنر کاهش یافت، اما این شهر همچنان فعال باقی ماند. هنرمندان تبریزی در این دوران به حفظ سنتها و عناصر خاص مکتب خود ادامه دادند و از تجربیات دیگر مکاتب نیز بهرهمند شدند.
دوره صفوی (قرن ۱۰ هجری / ۱۶ میلادی): اوج شکوفایی مکتب تبریز در دوران صفویان و بهویژه سلطنت شاه طهماسب اول رخ داد. وی که خود ذوق هنری داشت، حمایت گستردهای از هنرمندان بهعمل آورد. در این دوره، کارگاههای سلطنتی با حضور بزرگانی چون سلطان محمد تبریزی، میرک نقاش و کمالالدین بهزاد به خلق شاهکارهایی پرداختند که تا امروز در زمرهی آثار بینظیر هنر اسلامی بهشمار میروند.
ویژگیهای هنری مکتب تبریز
نگارگری: نگارگری در مکتب تبریز تلفیقی از واقعگرایی تصویری، جزئینگاری دقیق و رنگهای زنده و هماهنگ است. برخی ویژگیهای بارز عبارتاند از:
– ترکیببندی متوازن با چشماندازهای طبیعی
– حضور چهرههایی با بیانهای گوناگون و پر از احساس
– استفاده از رنگهای روشن مانند لاجوردی، طلایی، سرخ و سبز
– توجه به حرکت و پویایی در پیکرهها و صحنهها
– طراحی پیچیده لباسها و معماریها
از نمونههای مهم مکتب تبریز میتوان به شاهنامه طهماسبی (نگهداریشده در موزه متروپولیتن و مجموعه گلستان)، اشاره کرد که از شاهکارهای مکتب تبریز به شمار میرود و دارای بیش از ۲۵۰ نگاره است و سالها توسط بهترین هنرمندان آن زمان ساخته شد.
خوشنویسی: مکتب تبریز همچنین در پرورش خوشنویسان نقش مهمی داشت. میرعلی تبریزی، از بنیانگذاران خط نستعلیق، از برجستگان این خطه بود. ویژگیهای خوشنویسی تبریز عبارت است از:
– ظرافت و توازن خطوط
– سادگی در عین زیبایی
– همنشینی هنرمندانه حروف و کلمات
– ترکیب با تذهیب و نگارگری در نسخههای خطی
تذهیب و طراحی کتاب: نسخهآرایی در مکتب تبریز با استفاده از نقشهای هندسی، اسلیمی، و گلوبوتههای رنگارنگ همراه بود. حاشیهسازی با طلاییکاری و ترکیببندی دقیق نیز از جلوههای هنری این مکتب بود.
تأثیرگذاری بر هنر ایرانی و اسلامی
مکتب تبریز نهتنها در داخل ایران، بلکه در عثمانی، هند و آسیای مرکزی تأثیر عمیقی بر جای گذاشت. هنرمندانی که از تبریز به شهرهایی چون قزوین، اصفهان و حتی هند رفتند، این سبک را با خود بردند و به شکلگیری مکاتب جدیدتر مانند مکتب اصفهان و مکتب مغولی هند کمک کردند.
در پایان باید گفت؛ مکتب تبریز را میتوان یکی از ستونهای اصلی شکلگیری هویت بصری هنر ایرانی دانست. این مکتب با برخورداری از سابقهای طولانی، هنرمندانی برجسته و آثاری ماندگار، همواره در تاریخ هنر ایران درخشیده و هنوز هم الهامبخش هنرمندان معاصر است. بازشناسی این مکتب، گامی مهم در شناخت بهتر هویت فرهنگی و هنری ایران بهشمار میرود.
منابع:
فرهمند، خسرو. مکتبهای نگارگری ایران. انتشارات فرهنگستان هنر، ۱۳۸۴.
ابراهیمی، علیاکبر. نگارگری ایرانی از آغاز تا صفویه. تهران: پژوهشگاه فرهنگ و هنر اسلامی، ۱۳۷۲.
میرمصطفی، محمود. تاریخ نگارگری ایران. تهران: سمت، ۱۳۹۱.
منابع لاتین
Oleg Grabar. The Illustrations of the Maqamat. Princeton University Press, 1984.
Sheila R. Canby. Persian Painting. British Museum Press, 1993.
Barbara Brend. Islamic Art. Harvard University Press, 1991.
Δ
Monday, 2 June , 2025