گروه گزارش: دهه سوم رمضان هر سال، یادآور قتل عام مردم تبریز به دست قوای عثمانی در زمان سلطنت محمد خدابنده صفوی ست. در این قتل عام هزاران تبریزی روزه دار به دست قوای عثمانی قتل عام و نسل کشی شدند.واقعه قتل عام در نظر تاریخ نویسان صفویقاضی احمد قمی از قتلعام هفت و هشت […]
گروه گزارش: دهه سوم رمضان هر سال، یادآور قتل عام مردم تبریز به دست قوای عثمانی در زمان سلطنت محمد خدابنده صفوی ست. در این قتل عام هزاران تبریزی روزه دار به دست قوای عثمانی قتل عام و نسل کشی شدند.واقعه قتل عام در نظر تاریخ نویسان صفویقاضی احمد قمی از قتلعام هفت و هشت هزار نفر از مردم بیگناه تبریز سخن گفته است. وی مینویسد: «تمامی ینکچریان خود را به کوچهها و محلها انداخته، هر کس را به نظر درآوردند به درجه شهادت رسانیده و از دیوار باغچه به خانهها درآمده هرکس را که در نقبها و زیرزمینها پنهان شده بود، بیرون آورده به قتل رسانیدند (…) قریب هفت هشت هزار نفر به قتل درآورده، صد نفر از پیر زنان را طعمه شمشیر ساختند و چند تن از سادات صحیح النسب و علما و صلحا در این قتلعام شربت شهادت چشیدند و اطفال شیر خواره را پای به شکم نهاده به عالم آخرت رسانیدند و موازی هفت هشت هزار نفر از ساده رخان مهلقا و دختران سمن سیما و زنان حور لقا و اطفال مسلمانان از تبریزیان اسیر نموده در میانه خرید و فروخت نمودند. (…) مجملاً از ظهور اسلام تا غایت، این نوع قتلعامی بر زمره مؤمنین سمت ظهور نیافته بود و هیچیک از سلاطین کفر جرأت به این امر شنیع نکرده بودند که از این عثمان عثمان پاشای بیایمان نسبت به مسلمانان صادر شد…»نیز در عالم آرای عباسی درباره قتلعام مردم تبریز سخنی کم و بیش مشابه قاضی احمد قمی گفته است. وی مینویسید: «در اثناء تعمیر قلعه عثمان پاشا در تبریز تجویز قتلعام نمود… رومیان به مجرد شنیدن آن کلمه، با تیغهای کشیده به شهر ریخته آغاز سرافشانی نمودند… رومیه در بیرون هر کس را دیدند به قتل رسانیدند و شروع در خانهها کرده به هر خانه راه یافتند مردان را طعمة شمشیر بلا ساخته اموال و اسباب را نهب و غارت نمودند و بسیاری از نساء و صبیان را اسیر کردند. فریاد و فغان اطفال و عورات به فلک اثیر رسیده…»در نظر تاریخ نویسان عثمانی و سفرنامه نویسانافزون بر مورخان ایرانی، برخی از مورخان عثمانی که بعضاً خود نیز در در هنگام تصرف تبریز حضور داشتهاند به صراحت به قتلعام مردم تبریز اشاره کردهاند. از جمله حریمی که رسالهای به نام «فتح تبریز» نوشته در دو جا از اثر خود به رفتار قوای عثمانی با مردم تبریز این گونه سخن گفته است: «[عساکر] از سحرگاه دست به هجوم همهجانبه زده، اموال و اسباب و دارایی اهالی شهر را چنان مورد غارت و چپاول قرار دادند که صد مرتبه بدتر از عملی که تیمور در حمله به سیواس مرتکب شده بود را مرتکب شدند…»حریمی در فقرهای دیگر ضمن اشاره به علت خشم سپاهیان عثمانی به صراحت از قتلعام مردم تبریز این گونه سخن گفتهاست: «پیروزی ناچیزی که نصیب دشمن دین و گروه ضالین شد، موجب شادی و سرور مردم شهر تبریز گشت. آنها پس از آن، هر گاه عساکر روم را تنها مییافتند آنها را لختمیکردند یا میکشتند. عساکر روم از این عمل به ستوه آمدند و لیکن از سوی حضرت سردار اجازه غارت و قتلعام مردم را نداشتند. اما ندایی در میان آنان پیدا شد که میگفت: عساکر روم از جانب رب العالمین مجاز به غارت و قتلعام مردمند. از این رو عساکر از یک طرف هجوم همهجانبه آورده، زن و مرد بیشماری را که در شهر و در ارودیشان بود را قتلعام کرده و مال و منالشان را به غارت و یغما بردند.»از جمله دیگر مورخان معروف عثمانی که به واقعه تبریز به صراحت اشاره کردهاند یکی مصطفی سلانیکی افندی و دیگری ابراهیم پَچوی افندی است. سلانیکی مینویسد: «مردم تبریز هر گاه عساکر را تنها میدیدند، درصدد انتقام برمیآمدند. مردم در دل عقده داشتند و به دنبال بهانه بودند تا داد خود را بستانند. از این رو به خواست خدا، بر زبان عساکر چنین جاری شد که این مردمان ستیزهجو را باید قتلعام کرد و الّا اینها نه مطیع میشوند و نه تن به قبول حق میدهند […] ناگهان یک روز آشوب و واویلایی به پا خواست، عامة عساکر اسلام سلاح بر گرفته و گفتند قتلعامی به پا خواستهاست […] نخست شهر غارت و یغما شد و همراه با نهب و غارت، قتلعام مردم نیز عملی شد.»جان کارت رایت، سفرنامه نویس انگلیسی که کمی پس از این اتفاق به تبریز میرود، درباره تاراج شهر تبریز و تأثیرات و خرابیهای وارده در اثنای هجوم سربازان سلطان سلیمان و تسلط عثمان پاشا وزیر سلطان مراد سوم بر شهر، به تفصیل سخن راندهاست و معتقد است که توصیف دردها و بدبختیهای تبریزیان و تشریح بی رحمیهای لشکریان عثمانی، از عهده وی خارج است و این مهم، نویسندهای بهغایت دانشمند و زبردست میخواهد.
Δ
Thursday, 24 April , 2025