گروه سیاسی: خبر افتتاح این شبکه دور از انتظار نبود اما آن چه نظرات را به خود جلب کرد اظهارات عجیب و گستاخانه این مقام دولتی ترکیه علیه ایرانیان بود.

گروه سیاسی: در روزهای گذشته ویدئویی از مراسم افتتاحیه دانشگاه «اولوداغ بورسا»منتشر شد که در آن زاهد سوباجی، مدیرکل رادیو تلویزیون دولتی ترکیه (TRT) در سخنرانی خود ایران را هدف حملات خود قرار داده و به طور قطع از افتتاح شبکه تی.آر.تی فارسی تا پایان سال ۲۰۲۴ خبر داد. خبر افتتاح این شبکه دور از انتظار نبود اما آن چه نظرات را به خود جلب کرد اظهارات عجیب و گستاخانه این مقام دولتی ترکیه علیه ایرانیان بود.
هرچند این مدیر دولتی اظهارات خود را تکذیب و مدعی شد که منظور وی از بیان این مطالب درست منتقل نشده است، اما رفتار ضدایرانی در برخی شبکه های تلویزیونی ترکیه ما را متقاعد می‌کند که سوباجی سخنانی به زبان رانده که احتمالا به واقعیت نزدیک است.
به عنوان نمونه آغاز فصل جدید سریال «تشکیلات» که از TRT پخش و فعالیت‌های سازمان اطلاعات ترکیه را به تصویر می کشد، از ایران شروع می شود!
در قسمت اول فصل جدید، یک جاسوس ترکیه‌ای وابسته به میت (MIT) در ایران، که حامل لپ تاپی با اطلاعات رمزگذاری شده است در حال فرار از دست نیروهای ایرانی مشاهده می شود. این جاسوس میت بنابه دستور، به سفارت ترکیه در تهران می رود و از سفارت به همراه نماینده و رابط ارشد وزارت خارجه ترکیه در قالب هیئتی دیپلماتیک قصد خروج از ایران را دارد.
در مسیر، نیروهای امنیتی ایران از نماینده وزارت خارجه ترکیه درخواست اعاده جاسوس را می‌کنند که نماینده‌ی وزارت خارجه از تحویل جاسوس میت خودداری کرده و تهدید به جنگ می‌کند! با اصرار نیروی امنیتی ایران، طرف ترکیه‌ای با شخصی به نام مهدی که رییس اطلاعات یکی از نهادهای امنیتی است تماس می‌گیرد و نیروهای امنیتی ایران دستور بازگشت می‌گیرند. نماینده وزارت خارجه ترکیه در پاسخ به پرسش جاسوس میت که چگونه آنها را راضی به بازگشت کرد؟ می‌گوید: رییس اطلاعات (مهدی) در سایه کمک‌های ماست که در آن مقام نشسته! و به ما مدیون است…
در ادامه هم هلیکوپتر حامل این هیئت ترکیه‌ای که عازم ترکیه است در نزدیکی مرز ترکیه در ایران، سرنگون می‌شود و تیم‌های امدادی مورد حمله قرار می‌گیرند و گروهی از نظامیان ترکیه ای برای نجات آن ها به خاک ایران نفوذ می کنند…
هر چند صحنه‌های سریال با اغراق ساخته شده و بیشتر شبیه فیلم های هندی است، اما چنین اتفاقی آن هم در ارگانی که سخت ترین نظارت ها را دارد، تصادفی نیست. با توجه به اینکه سریال از یک شبکه دولتی پخش شده و با استناد به سخنان چند روز پیش رییس شبکه تی.آر.تی، می‌توان انتظار پیچیدگی های جدیدی در آینده‌ی روابط ترکیه با ایران را داشت.

  • نویسنده : گروه سیاسی آذرپژوه
  • منبع خبر : آذرپژوه