گروه سیاسی:زبان سازی، تاریخ سازی، نام‌ گذاری‌ها، آموزش‌ها، همکاری‌های فنی- نظامی اردوغان در آسیای مرکزی با هدف آماده‌سازی ترکستان قلابی صورت می‌گیرد؛ و این واضح است.

گروه سیاسی: وزارت آموزش و پرورش ترکیه از تغییراتی در برنامه درسی رشته‌ی تاریخ خبر داد. از این پس منطقه‌ی آسیای مرکزی در کتاب‌های درسی ترکیه «ترکستان» نامیده می‌شود. احتمالاً، به طوری که دانشجویان ترک – استراتژیست های آینده سیاست خارجی دولت – هیچ شکی ندارند؛ منطقه‌ی مشخص شده میراث اجدادی آنها است.
اما چرا بازی‌های زبانی «اردوغان» خطرناک است؟ چون اسم در این زمینه اصلا مربوط به زبان شناسی نیست و سیاست محض و استراتژی برای آینده است. اردوغان می گوید: «ما ترک‌ها شانه به شانه تلاش خواهیم کرد تا دوره‌ی آتی را به دوران ترک‌ها تبدیل کنیم و دیدگاه خود را از «قرن ترک» به سازمان کشورهای ترک تعمیم دهیم.» به زبان ساده آنها آسیای مرکزی را حوزه‌ی منافع ترکیه با همه فرآیندهای ورودی و حاصله می‌دانند.
زبان سازی، تاریخ سازی، نام‌ گذاری‌ها، آموزش‌ها، همکاری‌های فنی- نظامی اردوغان در آسیای مرکزی با هدف آماده‌سازی ترکستان قلابی صورت می‌گیرد؛ و این واضح است.
اما آیا رهبران آسیای مرکزی این را درک نمی‌کنند؟! ما نمی دانیم. با این حال، به احتمال زیاد، آنها همه چیز را کاملاً خوب درک می‌کنند، اما نمی‌توانند کاری انجام دهند… یا نمی‌خواهند.
در این میان اردوغان در حال ورود به منطقه‌ی منافع ریشه‌ای روسیه و چین است. و نکته این نیست که مسکو یا پکن خواهان حفظ اولویت خود در امور این منطقه هستند. نکته این است که خطرات جعل «توران بزرگ»با تفسیر اردوغان کاملاً قابل توجه است… «ناپلئونِ ترکیه» انگشت خود را روی نقشه می‌کشد و در نهایت به منطقه ولگا در روسیه، تاتارستان و باشقیر و حتی یاقوتستان یا منطقه‌ی خودمختار اویغور سین کیانگ می‌رسد. خلاصه، سلطان فکر می‌کند می‌تواند گام‌های بلندی بردارد، بدون اینکه شلوارش پاره شود!!
او به همین شکل به راه رفتن ادامه می دهد مگر اینکه به آرامی به او اشاره شود که باید سرعتش را کم کند. و نه تنها مسکو و پکن، بلکه آستانه، تاشکند، بیشکک و عشق آباد نیز باید این کار را انجام دهند. آیا پایتخت‌های محترم ذکر شده بدشان نمی‌آید که با برادر بزرگشان در آنکارا و عروسک گردانانش در لندن بخشی از ترکیه بزرگ شوند؟ همانطور که می‌گویند این انتخاب شماست، اما فکر نکنید که در ترکیه بزرگ خوشحال خواهید بود. در آنجا شرایط بدی در انتظار شماست.

  • نویسنده : آذرپژوه
  • منبع خبر : آذرپژوه