گروه سیاست: دو کشور ایران و ترکیه در زمینه تجارت و انرژی با یکدیگر همکاری گسترده‌ای دارند، اما در مورد برخی مسائل منطقه‌ای، به ویژه اختلاف ارضی بین دولت باکو و ایروان، اختلاف نظر دارند.

گروه سیاسی: روز چهارشنبه هفته قبل، ایران با اشاره به تهدیدات در منطقه، از یک پایگاه نظامی جدید در شمال غرب کشور رونمایی کرد. سپاه پاسداران انقلاب اسلامی پایگاه هوایی شهید سرلشکر محمود آبادی را در ارومیه، مرکز استان آذربایجان غربی افتتاح کرد.

خبرگزاری ایرنا به نقل از یکی از فرماندهان حاضر در این مراسم نوشت: «ایران در شمال غرب خود با تهدیدات دشمنان و عناصر ضد انقلاب اسلامی مواجه است». در این ارتباط اما سردار علی اکبر پورجمشیدیان گفت این پایگاه باعث تقویت دفاعی ایران خواهد شد.

نگرانی های ایران در مرزهای شمالغربی خود

به نوشته «المانیتور»، نگرانی‌های ایران در مرز شمال غربی خود شامل گروه‌های مخالف کُرد ایرانی در عراق و روابط رژیم باکو با اسرائیل است. عراق در سپتامبر ۲۰۲۳ گفت که پس از توافقنامه‌ای با ایران که در اوایل همان سال امضا شد، شروع به دور کردن گروه‌ها از مرزها کرده است.

گفتنی است که ترکیه درباره‌ی پایگاه جدید ایران اظهار نظری نکرده است. دو کشور ایران و ترکیه در زمینه تجارت و انرژی با یکدیگر همکاری گسترده‌ای دارند، اما در مورد برخی مسائل منطقه‌ای، به ویژه اختلاف ارضی بین دولت باکو و ایروان، اختلاف نظر دارند. ترکیه روابط گرمی با باکو دارد.

در ژانویه، تهران اعلام کرد که به «پایگاه‌های جاسوسی» اسرائیل در اربیل، پایتخت اقلیم کردستان حمله کرده است. بر اساس گزارش‌ها، در این حمله چندین نفر از جمله پیشرو دیزایی، تاجر کُرد وابسته به موساد کشته شد.

در رابطه با جمهوری آذربایجان، تهران استدلال کرده است که اسرائیل با گرم شدن روابطش با باکو در آستانه مرزهای ایران قرار خواهد گرفت. ایران و باکو در ماه ژوئن، به عنوان بخشی از تلاش ایران برای کاهش تنش و منصرف کردن همسایه خود از نزدیک شدن به اسرائیل، رزمایش نظامی مشترکی برگزار کردند.

اما در نهایت باید گفت که باکو و تل‌آویو در سال‌های اخیر همکاری‌های دوجانبه را تقویت کرده‌اند، از جمله از طریق صادرات نفت آذربایجان. در اکتبر ۲۰۲۳، اسرائیل به توافقی برای فروش ماهواره به باکو دست یافت.

افتتاح پایگاه همزمان با سفر پزشکیان به عراق

این پایگاه در حالی رونمایی شد که مسعود پزشکیان، رئیس جمهور کشورمان برای اولین بار از زمان تصدی مسئولیت به عراق سفر کرد. ایران و عراق روز چهارشنبه در تلاش برای تقویت روابط دوجانبه، ۱۴ یادداشت تفاهم امضا کردند. خبرگزاری رسمی عراق گزارش داد که این تفاهم نامه ها به گردشگری مذهبی، همکاری آموزشی، توسعه نیروی کار، تجارت و بخش‌های مختلف دیگر مربوط می‌شود.

  • نویسنده : گروه سیاسی آذرپژوه
  • منبع خبر : آذرپژوه