گفتنی است که ايروان در پايان جنگ دوم روسيه با ايران و طبق قرارداد ننگین تركمن چاي (سال 1828) از ايران جدا و به روسيه داده شد.

گروه سیاسی: در ۱۶۳۵ میلادی در چنین روزی، امپراتوري عثماني شهر ايروان (پایتخت امروزی ارمنستان) را از دست ايران خارج ساخت. اما این اشغال دوام چندانی نیافت و شاه صفي با اعزام نيروي تازه نفس آن را پس گرفت. سپاه مختصر ایران همچنین پنج هزار تن از عساکر عثماني را نیز اسير گرفت. با وجود اين، سال بعد عثماني ها دوباره ايروان را تصرف كردند و مناقشه ادامه يافت. گفتنی است که ايروان در پايان جنگ دوم روسيه با ايران و طبق قرارداد ننگین تركمن چاي (سال ۱۸۲۸) از ايران جدا و به روسيه داده شد.


در ۲۲ اوت ۱۹۵۳ برابر با ۳۱ شهريور ۱۳۳۲، شاه سه روز پس از براندازي حكومت ملي دكتر مصدق به ايران بازگشت. در اين روز در تهران اعلام شد كه دكتر مصدق و همكارانش در دادگاه هاي نظامي محاكمه خواهند شد. براندازي دکتر محمد مصدق – رئيس دولت منتخب ملت با توطئه مشترک لندن و واشنگتن صورت گرفت و با اين براندازي، نفوذ دولت واشنگتن بتدريج جاي نفوذ ۱۵۰ ساله انگلستان در ايران را گرفت و بر خاورميانه مسلط شد.


در سال ۱۶۳۵ میلادی، كار اخراج عثماني ها از خاك يمن كه از ژوئيه ۱۶۳۵ ميلادي آغاز شده بود، در ۲۲اوت اين سال پايان يافت و فرقه شيعه زيديه اعلام كرد كه حكومت كشور مستقل يمن از اين پس در دست امام اين فرقه خواهد بود. نظام حكومتي زيديه در يمن تا دهه ۱۹۶۰ به مدت بيش از سه قرن ادامه داشت.


می‌گویند ناپلئون بناپارت در ۲۲ اوت سال ۱۸۰۳ (پيش از آن كه به تصويب سنا، امپراتور فرانسه شود) در ملاقاتي كه با مدرسان درس تاريخ در مدارس فرانسه ترتيب داده بود از آنان خواست كه تاريخ فرانسه را به گونه اي تدريس كنند كه احساس وطندوستي در نوجوانان و جوانان فرانسوي تقويت شود و اين آرزو تحقق نخواهد يافت مگر اين كه برجستگي ها، كارهاي مهم و فداكاري هاي فرانسويان در طول تاريخ (گذشت زمان) در ذهن آنان نقش بندد. اين اندرز ناپلئون كه به اجرا درآمد آغازي براي افزايش غرور فرانسويان نسبت به فرانسه و فرانسوي شد.

  • نویسنده : گروه سیاسی آذرپژوه
  • منبع خبر : آذرپژوه