گروه فرهنگ و ادب: رسانه ملی تلاش می کند سلامت زبان ها ، گویش ها و لهجه های اصیل آذری در مقابل کشورهای همسایه و زبان‌های بیگانه حفظ و تقویت شود.

گروه فرهنگ و ادب: دکتر اکبر رضایی، مدیرکل صدا و سیمای استان آذربایجان شرقی با اشاره به جایگاه تبریز فرهنگی در منطقه و تاثیرگذاری آن در جمعیت و جغرافیای پیرامونی فرامرزی، حفظ و تقویت این جایگاه را وظیفه مهم و اساسی نهادها و فعالان فرهنگی دانست و گویش تبریز را محور این تاثیرگذاری اعلام کرده افزود: استاد شهریار که از افتخاران این مرزو بوم و قبله شعرای آذری گوی منطقه است، به گویش تبریز سخن گفته و شعر سروده است. هرگونه تحریف و جایگزینی الفاظ آن سوی مرز به جای الفاظ و اصطلاحات رایج در این گویش، خیانت به فرهنگ و زبان مردم آذربایجان است.
دکتر اکبر رضایی که در شورای فرهنگ عمومی شهرستان هوراند سخن می گفت، توجه به فرهنگ ها و پاره فرهنگ های خطه قهرمان و ولایتمدار آذربایجان شرقی و احیای گویش ها، لهجه ها، پوشش ها و زبان آن را از دیگر اولویت های صدا و سیما برشمرد و افزود: رسانه ملی تلاش می کند سلامت زبان ها ، گویش ها و لهجه های اصیل آذری در مقابل کشورهای همسایه و زبان‌های بیگانه حفظ و تقویت شود. وی ادامه داد: گویش معیار شبکه های صدا و سیمای آذربایجان شرقی زبان اصیل تبریز است. به این معنا که گویندگان و گزارشگران صدا و سیما به گویش تبریز سخن می گویند که همان زبان استاد شهریار است. در عین حال تنوع لهجه ها در استان را نشانه غنای فرهنگی منطقه دانسته و در برنامه های خود به معرفی آن در برنامه ها در قالب گزارشات و مصاحبه ها می پردازد؛ اما تاسی به گویش های آن سوی مرز بی توجهی به فرهنگ مردم است.
وی با بیان اینکه زبان مهمترین رکن ارتباطی رسانه است خاطر نشان کرد: رسانه ملی بنابر ماهیت ارتباطی خود به بیشترین میزان از این ابزار برای تعامل با مخاطبان خود استفاده می‌کند و در این راستا تلاش می کند از اشتباهات آشکار و ابهام و نارسایی آن ها خودداری کند.
رضایی تاثیر فضای مجازی را در رواج الگو‌های زبانی غیر معیار غیر قابل وصف دانست و تصریح کرد: در سایۀ بی توجهی مسئولین متولی امر و دستگاه های فرهنگی و گسترش و پیشرفت تکنولوژی، بعضا در لفظ و مفهوم، موازنه واژگانی به هم خورده و باعث رواج الگو‌های زبانی غیر معیار شده است.
وی افزود؛ هرچه الگو‌های زبانی غیرمعیار رواج پیدا کنند به همان میزان شکل گیری و تثبیت الگو‌های صحیح زبانی کم رنگ می شوند و واژه های غلط جای برخی واژه های صحیح را می گیرند.

  • نویسنده : گروه قرهنگ و ادب آذرپژوه
  • منبع خبر : آذرپژوه