گروه سیاسی: معروف است که در قضیه فرقه دموکرات، سیدجعفر پیشه وری به استالین گزارش می دهد که خیالت از تبریز و آذربایجان راحت باشد. مردم از اعتقادات دینی دست برداشتند و زمینه برای استیلای بیشتر استالین و آرمان کمونیستی او در این منطقه آماده است.

گروه سیاسی/ محمد طاهری خسروشاهی: معروف است که در قضیه فرقه دموکرات، سیدجعفر پیشه وری به استالین گزارش می دهد که خیالت از تبریز و آذربایجان راحت باشد. مردم از اعتقادات دینی دست برداشتند و زمینه برای استیلای بیشتر استالین و آرمان کمونیستی او در این منطقه آماده است.
از قضا گویا در پاییز یا زمستان سال ۲۵ که چند ماهی از این ادعای پیشه وری می گذشت، مرجع عالیقدر جهان تشیع، مرحوم حضرت آیت الله العظمی سیدابوالحسن آقا اصفهانی رحلت می کنند. در پی درگذشت این زعیم عالی مقام، مردم دین‌مدار آذربایجان، همه عزادار می شوند و دکاکین بازار را می بندند و تبریز یکسره سیاهپوش می گردد.
استالین وقتی غیرت دینی مردم آذربایجان را مشاهده می کند، عصبانی می شود و پیشه وری را مواخذه می کند که این چه ادعایی بود که کردی؟! من این همه پول خرج کردم و هزینه کردم که آذربایجان کمونیست شود و حالا با درگذشت یک روحانی پیرمرد مقیم نجف، سیل خروشان مردم تبریز برای او عزاداری می کنند!!
اینجا بود که استالین درصدد سازش و معامله با قوام بر می آید که در نهایت به حذف پیشه وری در آن تصادف ساختگی منجر می شود.
پیشه وری قبل از خروج از تبریز و فرار به باکو، از تصمیم استالین در سازش با قوام عصبی می شود و به رفیق باقراف؛ از نزدیکان استالین می گوید این چه معامله ای بود که با من شد. چرا مرا بدنام کردید. باقراف هم جمله ای ترکی به پیشه وری می گوید که در تاریخ معروف و برای پی بردن به ماهیت فرقه، کافی است. او می گوید:
سنی گئتیرن سنه دییر گئت!!
آن کس که تو را روی کار آورد، حالا به تو می گوید برو!!

بگذریم! باری نگارنده در صدد مقایسه مقام مرجعیت شیعه با رییس جمهور فقید مرحوم آقای رییسی که چندی پیش مردم در مراسم وداع با او سنگ تمام گذاشتند، نیست. معتقدم این قیاس از اساس باطل و نادرست است. اما این حکایت را بدان آوردم که گویا بعد از مراسم عزاداری مردم برای رئیس جمهور شهید خود، یکی از مجریان شبکه های تلویزیونی آن سوی آب که از حامیان نتانیاهو نخست وزیر بیچاره اسرائیل است، با مشاهده حضور باشکوه مردم در آیین تشییع و خاکسپاری مرحوم آقای رییسی و همراهان شهید ایشان، عصبانی شده و گفته: ایران مملکت سورپرایزهاست.
به نظرم مجری بیچاره حق دارد که عصبانی شود. بدبخت ها این همه سرمایه گذاری کردند و حالا با درگذشت یک مسئول مردمی و یک سید اولاد پیغمبر، همه سرمایه خود را بر باد رفته می بینند.
اگر یادتان باشد رئیس‌جمهور سابق آمریکا هم آن موقع که بر سر کار بود، طی یک نشست مطبوعاتی در کاخ سفید گفته بود: هشت تریلیون دلار در خاورمیانه هزینه کردیم، ولی آنچه دیدیم، تابوت سربازان ما آمریکایی‌ها بود.
آنها حق دارند… آری ایران سرزمین سورپرایز هاست!!

  • نویسنده : محمد طاهری خسروشاهی
  • منبع خبر : آذر پژوه