گروه سیاسی: شکست سخت و سنگین اردوغان در مداخله ترکیه که ضرری بیش از 350 میلیارد دلاری را برای این کشور به همراه داشت، هر چند به این سادگی جبران نخواهد شد، اما هر روزی که مرزها و آسمان سوریه به روی ترک‌ها و تجارت آن‌ها بسته باشد، این ضررها بیشتر می‌شود.

گروه سیاسی/ جعفری: ترکیه که به شدت درگیر بحران اقتصادی در داخل است و تبعات جنگ در اوکراین و حتی فلسطین در کنار بسته شدن دریای سرخ باب المندب اثرات شدیدی بر درآمدها و تجارت این کشور داشته، می‌خواهد بخشی از هزینه‌های خود را کاهش دهد و با خروج از سوریه راه را برای احیای تجارت خود با کشورهای حوزه خلیج فارس و حتی خود سوریه باز کند. شکست سخت و سنگین اردوغان در مداخله ترکیه که ضرری بیش از ۳۵۰ میلیارد دلاری را برای این کشور به همراه داشت، هر چند به این سادگی جبران نخواهد شد، اما هر روزی که مرزها و آسمان سوریه به روی ترک‌ها و تجارت آن‌ها بسته باشد، این ضررها بیشتر می‌شود.
به همین دلیل تنها و آخرین راه، احیای مناسبات سیاسی و به تبع آن، مناسبات اقتصادی و تجاری است. موانع اما زیاد است و در دمشق کسی به مقامات حزب عدالت و توسعه اعتماد ندارد و دلیل آن نیز ۱۳ سال خرابکاری و ویرانگری در خاک سوریه است. ترکیه یک مشکل بسیار بزرگ دیگر هم دارد، قدرت گرفتن تروریست‌های پ‌.ک.‌ک با حمایت امریکا در شمال و شرق سوریه که با غارت نفت و غلات این کشور در حال اداره خود هستند. تا زمانی که روابط با دمشق خراب باشد، این تروریست‌های مزدور هم در شرق فرات می‌توانند به حکومت تحت حمایت امریکا ادامه دهند.
حفاظت از مرز ۹۰۰ کیلومتری ترکیه و سوریه که بر اساس پیمان اضنه (آدنا) میان دو کشور به نسبت مساوی تقسیم شده بود، حال به صورت کامل بر عهده ارتش و ژاندارمری ترکیه است. مرزهایی که یکی از امن‌ترین و کم‌هزینه‌ترین مرزهای ترکیه بود و سوری‌ها در بخشی که تامین امنیت آن را بر عهده داشتند به مراتب بهتر از خود مرزبانی ترکیه کار می‌کردند. هزینه اداره ۹۰۰ کیلومتر مرز که در تمام طول آن نیز شاهد حضور گسترده نظامی ارتش ترکیه هستیم به شدت کمرشکن است و باعث بلعیده شدن بخش بزرگی از بودجه ارتش و ژاندارمری ترکیه است. در حالی که دولت اردوغان هیچ درآمدی از اشغالگری در سوریه ندارد، سالانه میلیاردها دلار هم هزینه می‌کند و هم ضرر.
هر چند بخشی از این هزینه‌ها را طرف قطری تامین می‌کند، اما ضرر را قطر نمی‌تواند تامین کند. پس از زلزله ویرانگر دو سال پیش در مناطق جنوبی ترکیه که بیش از ۱۵۰ میلیارد دلار به زیرساخت‌های ترکیه ضرر وارد کرد و باعث از بین رفتن بخش وسیعی از باغات و زمین‌های کشاورزی در این مناطق شد، بحران بیکاری هم بیداد می‌کند و این در حالی است که آواره‌های سوری توانسته‌اند با توقع کمتر، دستمزد پایین‌تر و پذیرش شرایط کاری سخت‌تر بخش عمده‌ای از فرصت‌های شغلی را به دست آورده و عملاً نرخ بیکاری در این مناطق به شکل روزافزونی در حال بالا رفتن باشد. علاوه بر این، در انتخابات سال گذشته ریاست جمهوری اردوغان وعده داده بود که به زودی بیش از ۴ میلیون آواره سوری را به کشورشان منتقل خواهد کرد.

  • نویسنده : جعفری
  • منبع خبر : آذر پژوه