گروه گزارش: روسیه در جلسه علنی موافقتنامه تجارت آزاد اوراسیا و ایران را تصویب کرد. این سند در 25 دسامبر سال گذشته به امضا رسید و باید جایگزین توافق موقت بین طرف های قرارداد در مورد ایجاد منطقه آزاد تجاری امضا شده در 17 می 2018 شود.

گروه گزارش: روسیه در جلسه علنی موافقتنامه تجارت آزاد اوراسیا و ایران را تصویب کرد. این سند در ۲۵ دسامبر سال گذشته به امضا رسید و باید جایگزین توافق موقت بین طرف های قرارداد در مورد ایجاد منطقه آزاد تجاری امضا شده در ۱۷ می ۲۰۱۸ شود.
علاوه بر قوانین استاندارد سازمان تجارت جهانی، این موافقتنامه تعهداتی را پیش بینی می کند که خارج از محدوده آنها می باشد، اما با این وجود در اتحادیه اقتصادی اوراسیا قابل اجرا هستند. تعهدات برای اطمینان از یک دوره انتقال ۱۸۰ روزه بین انتشار مقررات فنی و لازم الاجرا شدن آنها ایجاد می شود.
طبق اسناد الحاقی به قانون، این ماده «شفافیت رژیم تجاری ایران را افزایش می‌دهد و تنظیمات را با اتحادیه اقتصادی اوراسیا که از پیش بر اساس این اصل عمل می‌کند، همسو می‌کند. این توافقنامه همکاری در زمینه های مختلف از جمله استخراج مواد معدنی، فرآوری و بهره برداری، بهره وری انرژی، تحقیق و نوآوری، آموزش، پزشکی، حمل و نقل از جمله حمل و نقل چند وجهی، مخابرات، زیرساختهای حمل و نقل و لجستیک و کریدورهای حمل و نقل را در نظر گرفته است. این سند همچنین یک رژیم تجارت ترجیحی برای حدود ۸۷٪ از فهرست فعالیت های اقتصادی خارجی ایجاد می کند.

  • منبع خبر : آذر پژوه