گروه سیاسی: پوتین در سخنرانی خود کشورهایی که از اوکراین حمایت تسلیحاتی می کنند را تهدید کرد و ترکیه را نیز مقصر دانست. او گفت: «اقتصاد ترکیه بیشتر از چیزی که به دست می آورد ضرر خواهد کرد.»

گروه سیاسی: ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه در خصوص تغییر سیاست های اقتصادی در ترکیه و روند نزدیک شدن ترکیه به کشورهای غربی اظهارات تهدیدآمیزی کرد.
مدیریت جدید اقتصادی که پس از انتخابات سال گذشته روی کار آمد، تغییرات اساسی در سیاست های پولی ایجاد کرد و محمد شیمشک وزیر خزانه داری و دارایی به عنوان رئیس دستگاه اقتصادی در دوره جدید منصوب شد. در حالی که مدل اقتصادی شیمشک ورود پول داغ به ترکیه از کشورهای غربی را در اولویت قرار داده بود، در نتیجه اقدامات انجام شده، موسسات رتبه بندی اعتباری بین المللی تغییرات مثبتی در رتبه اعتباری ترکیه ایجاد کردند و کاهش قابل توجهی در امتیاز ریسک اعتباری ترکیه مشاهده شد.
واکنش دیگر به تغییرات شاخص های اقتصادی در هفته های اخیر از سوی ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه صورت گرفت. پوتین در سخنرانی خود کشورهایی که از اوکراین حمایت تسلیحاتی می کنند را تهدید کرد و ترکیه را نیز مقصر دانست. او گفت: «اقتصاد ترکیه بیشتر از چیزی که به دست می آورد ضرر خواهد کرد.»
پوتین با بیان اینکه از تغییر مدل اقتصادی ترکیه در روزهای اخیر آگاه هستند، گفت: «مدیریت اقتصادی ترکیه اخیراً بر دریافت وام، سرمایه گذاری و کمک های بلاعوض از موسسات مالی غربی متمرکز شده است. این ظاهرا بد نیست. اما این موضوع محدودیت روابط تجاری و اقتصادی با روسیه را همراه دارد. اقتصاد ترکیه بیش از سودش ضرر خواهد کرد… چرا که یکی از پیش‌نیازهای ورود سرمایه به ترکیه مشارکت در تحریم‌ها علیه روسیه است. اگر ترکیه در این راستا برای نزدیک‌تر شدن به غرب گام بردارد، متحمل ضرر اقتصادی خواهد شد.»
به نظر می‌رسد که از دلایل اینکه پوتین سفر خود به ترکیه را مدام به تعویق می‌اندازد نیز همین موضوع نزدیکی و همکاری ترکیه با غرب باشد.

  • نویسنده : گروه سیاسی آذرپژوه
  • منبع خبر : آذرپژوه