گروه سیاسی:زابیل محرم‌اف گفت: «بسیاری از تالشان به‌خاطر شرایط بد زندگی در جمهوری آذربایجان مجبور به مهاجرت و کار در روسیه شده‌اند که باید برای حفظ اصالت و ریشه ایرانی آنها تلاش شود.»

گروه سیاسی: به گزارش تلویزیون اینترنتی تالش آزاد، او.تی.وی، زابیل محرم‌اف، فعال سیاسی تالشی ساکن در باکو گفت: «همان‌طوری که در عهدنامه‌های تحمیلی گلستان و ترکمن‌چای، به روسیه حق حمایت از ارامنه داده شده بود، ایران نیز متعهد به حمایت از مسلمانان و مردمانی شده بود که نیاز به حمایت ایران داشتند و اینها در مفاد عهدنامه‌ها هم گنجانده شده است. اکنون هم بسیاری از مردم در باکو و به‌خصوص تالشان که خود را دارای ریشه و فرهنگ ایرانی می‌دانند، تحت ظلم هستند. اینان با شادی ایران شاد می‌شوند و در غم و کدر ایران، عمگین می‌شوند. رژیم ظالم باکو اکنون دست‌کم پنج هزار نفر از این ایران دوستان و دین‌داران را زندانی کرده است که نیازمند توجه و حمایت‌های ایران هستند. ایران هم به لحاظ معنوی و وظایف اسلامی و انسانی و هم با درنظر گرفتن تعهداتش در عهدنامه‌های گلستان و ترکمن‌چای باید از این مردم مظلوم که تحت ظلم صهیونیسم و عوامل محلی اسرائیل در جمهوری آذربایجان هستند، دفاع کند.»
زابیل محرم‌اف ادامه داد: «بسیاری از تالشان به‌خاطر شرایط بد زندگی در جمهوری آذربایجان مجبور به مهاجرت و کار در روسیه شده‌اند که باید برای حفظ اصالت و ریشه ایرانی آنها تلاش شود.»
این فعال سیاسی مهاجر جمهوری آذربایجان افزود: «علاوه بر شرایط ناگوار زندگی در جمهوری آذربایجان، افزایش حضور و نفوذ همه‌جانبه رژیم صهیونیستی در این بخش از قفقاز، اوضاع خطرناکی را ایجاد کرده است و این رژیم از هر فرصت و امکانی در جمهوری آذربایجان برای ضربه زدن به ایران استفاده می‌کند. ایران از روابط با حکومت باکو تاکنون هیچ خیری ندیده است و شادمانی رسانه‌های باکو به‌خاطر فاجعه هوایی اخیر که منجر به شهادت رئیس‌جمهوری اسلامی ایران شد نیز نشان‌دهنده عمق ناسپاسی و حق‌نشناسی اقشار ضدایران و به‌خصوص حکومت باکو است که رژیم جنایت‌کار صهیونیستی را متحد و دوست و حامی جمهوری آذربایجان تلقی می‌کند.»

  • نویسنده : گروه سیاسی آذرپژوه
  • منبع خبر : آذرپژوه