گروه اقتصاد:بازار سریال‌های تلویزیونی ترکیه که پس از آمریکا بیشترین فروش سریال‌های تلویزیونی را دارد، تحت تاثیر افزایش هزینه‌ها قرار گرفته است. هزینه هر قسمت سریال تلویزیونی ترکی که سه سال پیش ۱ یا ۱٫۵ میلیون لیر بود، اکنون از ۱۰ میلیون لیر فراتر رفته است.

گروه اقتصاد: بحران اقتصادی در ترکیه بازار سریال های تلویزیونی این کشور را به شدت تحت تاثیر قرار داده است. به طوری که بر اساس اعلام رسانه ها تابستان امسال هیچ سریال تابستانی تصویربرداری نمی‌شود و در فصل شهریور-مهر هم (شروع پاییز) تعداد سریال ها کاهش می یابد.
تماشای گزارش ویدئویی
بازار سریال‌های تلویزیونی ترکیه که پس از آمریکا بیشترین فروش سریال‌های تلویزیونی را دارد، تحت تاثیر افزایش هزینه‌ها قرار گرفته است. هزینه هر قسمت سریال تلویزیونی ترکی که سه سال پیش ۱ یا ۱٫۵ میلیون لیر بود، اکنون از ۱۰ میلیون لیر فراتر رفته است. در بازار سریال‌های تلویزیونی مانند هر بخش از کشور، هزینه‌های تولید، دستمزد بازیگر، فیلمنامه‌نویس، کارگردان و دستمزد تیم فنی ۱۰ برابر شده است.
بر خلاف این وضعیت، هزینه های تبلیغات مانند گذشته افزایش پیدا نکرد (به همین دلیل است که سریال ۱۲۰ دقیقه ای است و سریال با ۲ تیم تصویربرداری می شود). این وضعیت باعث شده تا سریال های بیشتری به خصوص امسال فینال نهایی داشته باشند. وقتی سریال‌های تلویزیونی نتوانستند هزینه‌های خود را با تبلیغاتی که در مدت پخششان جمع‌آوری می‌کردند پوشش دهند، اگر تضمینی برای فروش بین‌المللی وجود نداشته باشد، شبکه‌ها به پایان سریال‌ها سرعت می‌بخشند.
همه این وضعیت مالی روی تدارکات سریال تابستانی تاثیر گذاشت. طبق آخرین اخبار، ARC Film و D Media به دلیل افزایش هزینه ها در آخرین لحظه از پروژه سریال های تلویزیونی تابستانی خود که قصد داشتند تابستان امسال فیلمبرداری کنند، منصرف شدند. اگر تحول جدیدی رخ ندهد، امسال هیچ سریال تلویزیونی تابستانی ساخته نخواهد شد.
از سوی دیگر پیش بینی می شود که بحران اقتصادی باعث کاهش تعداد سریال های تلویزیونی در فصل پاییزی هم شود. گفته می شود شبکه هایی که برنامه ۷ سریال در ۷ روز داشتند، خود را برای کاهش تعداد عناوین آماده می‌کنند.
دو سال پیش در مطلبی بر اساس داده‌های ترکیه و هالیوود گزارشی منتشر کردیم که افزایش غیر معقول دستمزد بازیگران ستاره (برای رقابت و جذب) هم باعث بی‌پرواتر شدن بازیگران به زور ستاره شده خواهد شد و هم خیلی زود به بحران مالی منجر می‌شود. همچنین در مطلب دیگری پیرامون صد و بیست دقیقه بحران ساز در تولیدات ترکی نوشتیم. مشخص بود تداوم تایم بالای اپیزودها روزی به بحران ختم خواهد شد. حالا این دو عنصر را در کنار افت کیفیت سریال‌ها، قیمت کم فروش بین‌المللی، کاهش تقاضای سریال‌های ترکی به دلیل فینال‌های بی‌جمع‌بندی، گسترده‌تر شدن مخاطبان پلتفرم‌های دیجیتال و سریال‌های خوش‌ساخت‌تر و بحران اقتصادی ترکیه قرار دهید؛ ابدا غافلگیر کننده نیست!!

  • منبع خبر : آذرپژوه