گروه سیاسی: [جمهوری]آذربایجان که در نقطه‌ی اتصال تمدن‌های مختلف قرار دارد، هرگز تبعیض و درگیری بر اساس قومیت و مذهب را تجربه نکرده است و در طول تاریخ دارای روابط مترقی ملی- فرهنگی و مذهبی مبتنی بر اعتماد و احترام متقابل بوده است.

گروه سیاسی: الهام علی‌اف که رفتارهای او نشان می‌دهد که یکی از مهره‌ها و بازیگران منطقه‌ای صهیونیست‌ها به شمار می‌رود، علی‌رغم بازداشت ۵۰۰۰ شیعه در جمهوری آذربایجان و دامن زدن به شعارهای پانترکیستی، گفته است: «[جمهوری]آذربایجان که در نقطه‌ی اتصال تمدن‌های مختلف قرار دارد، هرگز تبعیض و درگیری بر اساس قومیت و مذهب را تجربه نکرده است و در طول تاریخ دارای روابط مترقی ملی- فرهنگی و مذهبی مبتنی بر اعتماد و احترام متقابل بوده است.»!!!
به گزارش ترند باکو، این ایده در پیام الهام علی‌اف، به مجمع گفتگوی جهانی که توسط مرکز بین‌المللی گفتگوی ادیان و بین فرهنگی ملک عبدالله بن عبدالعزیز (KAICIID) در لیسبون برگزار شد، گنجانده شده است!
علیف همچنین افزوده است: «بردباری و ارزش‌های چندفرهنگی هنجارهای همزیستی دموکراتیک جامعه آذربایجان است. رویدادهای معتبری مانند مجمع سنتی گفت‌وگوی بین‌فرهنگی جهانی، مجمع بین‌المللی بشردوستانه، اجلاس سران رهبران مذهبی جهان که در باکو برگزار می‌شود، نقش مهمی در توسعه روابط بین فرهنگی دارند. ما معتقدیم که تنوع قومیتی-فرهنگی یک خط جداکننده نیست، بلکه برعکس، ثروتی منحصر به فرد است که در خدمت توسعه هماهنگ بین مردم است.»
به نظر می‌رسد الهام علی‌اف یا فراموش کرده و یا نامه‌ای که از طرف او نوشته شده را بدون اینکه مطالعه کند، منتشر کرده!!! حقیقتاً، قسم حضرت عباس را باور کنیم یا دم خروسی که بیرون زده را!؟ چرا که متن او چند سؤال اساسی را در ذهن مخاطب به‌وجود می‌آورد:
۱. حقیقتاً در جمهوری آذربایجان تبعیضی وجود ندارد؟! به قول شهروندان آذربایجانی حدود نیمی از کشور به‌خاطر این تبعیض‌ها و فشارهای حکومتی مجبور شده‌اند، آذربایجان را ترک کنند، کشور و تمامی منابع اقتصادی در اختیار خانواده‌های علی‌اف و پاشایف و همچنین در اختیار اربابان بین‌المللی آنها یعنی انگلیس و صهیونیست‌هاست!!!
۲. سرکوب حداکثری شیعیان در جمهوری آذربایجان را چگونه با این پیام توجیه می‌کنید؟! (بنا به اخبار منتشر شده در رسانه‌ها حدود ۵۰۰۰ شیعه در یکسال گذشته روانه زندان‌ها شده‌اند…)
۳. سؤال بعدی اینکه در بعد مذهبی که از آن دم زده‌اید، اینکه شیعیان به‌شدت سرکوب و زندانی می‌شوند و از آن‌هایی که به زیارت عتبات عالیات رفته‌اند، به‌عنوان جاسوسان ایرانی یاد کرده‌اید و دین‌داران شیعی صرفاً به‌خاطر عقایدشان زندانی می‌شوند با انواع برچسب‌ها و اتهامات واهی، آنها را چگونه توجیه می‌کنید؟!!!
۴. همواره تالشان در جمهوری آذربایجان به شدت سرکوب شده‌اند و این تنوع قومیتی که از آن به‌عنوان ثروت یاد کرده‌ای، آیا منظورتان از تنوع قومیتی – فرهنگی، صرفاً به حضور صهیونیست‌ها و تکفیری‌ها در جمهوری آذربایجان اشاره دارد؟! یا ظلم‌هایی که بر تالشان روا داشته شده را در کدام رده باید قرار داد؟!
۵. اندیشه ترک‌گرایی و تجزیه‌طلبانه‌ی شما و رسانه‌های باکو، ناظر به کدام قسمت از پیام شماست؟

  • نویسنده : گروه سیاسی آذرپژوه
  • منبع خبر : آذر پژوه