وزیر خارجه کنونی و رئیس پیشین سرویس اطلاعاتی ترکیه عنوان کرد که این نهاد نیروهایی را در جنگ قره‌باغ از دست داده است. «هاکان فیدان» وزیر خارجه ترکیه که به مدت ۱۳ سال رئیس سازمان اطلاعات ملی این کشور بوده است،

کشته شدن افسران اطلاعاتی ترکیه در جنگ قره‌باغ

وزیر خارجه کنونی و رئیس پیشین سرویس اطلاعاتی ترکیه عنوان کرد که این نهاد نیروهایی را در جنگ قره‌باغ از دست داده است. «هاکان فیدان» وزیر خارجه ترکیه که به مدت ۱۳ سال رئیس سازمان اطلاعات ملی این کشور بوده است، به نقش آنکارا در جنگ دوم قره‌باغ در سال ۲۰۲۰ اشاره کرد.

«رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه پیش از نشست شورای امنیت ملی این کشور، مدالی به فیدان به دلیل خدماتش به عنوان رئیس سازمان اطلاعات ملی اهدا کرد. فیدان در حین دریافت این مدال عنوان کرد: من این مدال را از طرف دوستانم که حین اجرای دستوراتم در لیبی، قره‌باغ، سوریه و عراق شهید شدند، دریافت می‌کنم. اظهارات فیدان حاکی از نقش ترکیه در درگیری ارمنستان و جمهوری آذربایجان است که باعث مرگ هزاران نظامی و صدها غیرنظامی شد.

البته این اظهار نظر هاکان فیدان چندان موضوع مهمی نیست چرا که مداخله مستقیم ترکیه در جنگ قره باغ برای همه روشن است اما اینکه سازمان امنیت ترکیه نیروهایش را دراین جنگ از دست داده نشان می‌دهد که بدون شک نظامیان ترکیه‌ای نیز در اینجا کشته شده‌اند و فقط روی آن سرپوش می‌گذارند.

ایران و ارمنستان قرارداد صادرات گاز امضا کردند

معاون وزیر نفت ایران و مدیر نیروگاه هرازدان قرارداد جدید صادرات گاز از ایران به ارمنستان را در مراسمی در ایروان امضا کردند. بر این اساس صادرات گاز ایران به ارمنستان در چارچوب قراداد تهاتر انرژی میان دو کشور انجام می‌شود.

بخشی از بیانیه هیئت مدیره جنبش اتحاد مسلمانان باکو

جنبش اتحاد مسلمانان باکو با افشاگری قتل‌ها و شکنجه‌های رژیم صهیونیستی الهام علی‌اف عليه دین‌داران و زندانیان در بند دیکتاتور باکو و در حمایت از حاج طالع باقرزاده نوشت: «حتی يزيد هم به امام سجاد علیه‌السلام اجازه دعا و مناجات می‌داد ولی در این دوره و زمانه رژیم علی‌اف چنین اجازه‌ای را نمی‌دهد!!!»

این بیانیه وضعیت زندان‌های باکو را اسف‌بار و اوضاع ندامتگاه شماره ١٢ را هم غیرقابل تحمل و بدتر از یزیدیان توصیف کرد.

محاکمه یکی دیگر از دینداران جمهوری آذربایجان

در روز ١۰ اوت در نادادگاه جرایم سنگین باکو، محاکمه روحانی شیخ سردار حاج حسنلی، پشت درهای بسته برگزار شد. در این محکمه به‌خاطر امتناع شیخ سردار از دفاعیات، فقط شاهدین دروغین رژیم علی‌اف سخن گفتند و البته جالب اینکه تاکنون شاهدین نیز نتوانسته‌اند علیه شیخ سردار دلایل محکمه پسندی ارائه دهند.

لازم به ذکر است که، شیخ سردار حاج حسنلی علت زندانی شدن خود را مربوط به تنش‌های موجود بین جمهوری اسلامی ایران و آذربایجان می‌داند. شیخ خود را مقصر نمی‌داند و به هیچ وجه اتهامات را نمی‌پذیرد، از این‌رو از ارائه دفاعیات و پاسخ در این نادادگاه‌ها خودداری می‌کند و صدالبته که علت دستگیری او مثل صدها زندانی دیگر طی پروژه اسلام هراسی و  شیعه‌ستیزی بوده است.

  • منبع خبر : آذرپژوه